Taken 3

Gjennom to filmer har Liam Neeson imponert som den hardtslående antihelten som har beskyttet sin familie for enhver pris. Tredjefilmen blir en eneste langtekkelig samlebåndsaction.
Taken 3

Første runde med Taken (2008) befestet Liam Neeson som en aldrende men bunnsolid actionhelt; i det han på desperat og svært effektiv kidnappingsjakt i Paris forsøkte å redde sin datter. En ikke direkte original film, men med en vedvarende spenningsnerve og genuin følelse skilte den seg virkelig ut fra mengden. Andrefilmen var slettes ikke dårlig, men ikke et like forfriske pust. Taglinen til tredjefilmen er «It ends here» – heldigvis sier vi!

Neeson må denne gangen forsvare seg selv i det han blir hovedmistenkt for drapet på sin ekskone. Historien er så søkt, usannsynlig og «billig» at vi gremmes i godstolen. I stedet for å bygge opp til en thriller-aktig spenningskurve pøses det på med middelmådige biljakter og actionscener som det går tretten på dusinet av. Skurkene er i Taken 3 ekstremt karikerte («stygge» østeuropeere og russere) og handlingen fullstendig forutsigbar. Eneste lyspunkt er Forest Whitaker som sindig politietterforsker. Hadde det ikke vært for det gode skuespillet fra Neeson og Whitaker ville det luktet billig B-film lang vei. Og nei, LA er definitivt ikke en like spennende kulisse som Paris og Istanbul. Det holder nå Neeson! To stjerner.

Taken_3_5 Taken_3_4 Taken_3_3 Taken_3_2
<
>

Skuffende teknisk kvalitet på filmen, bildet er tidvis veldig grovkornet og lydsporet mangler fullstendig trøkk i bass-sporet. Vi får servert noen utelatte scener, bloopers og seks minidokumentarer som bonusmateriell.

Les mer om Liam Neesons filmer her

Taken_3_1

• Release: 11. mai 2015