: Surrogates

Et svært fascinerende plott har dessverre Mostow (regi) klart å gjøre til en relativt kjedelig affære.

Publisert 03.03.10 - 12:00
Surrogates

Om du har sett Wall-E, så har du fått med deg hvor ille det kan gå med menneskeheten om vi kun ligger passivt i stoler og inntar flytende føde. I Surrogates har menneskene tatt det hakket lenger, her har hvert eneste menneske sin egen surrogat-robot som lever (det farlige) livet for dem. I I Robot hadde hvert hjem si egen hushjelp-robot, men i Surrogates er det roboten som faktisk lever livet til personen, mens han/hun selv ligger hjemme og styrer og får med seg det som skjer. Forskjellen er at surrogatene, selvsagt, er en yngre og betydelig penere utgave av dem selv. En fascinerende skremmende tanke, men så settes hele systemet på prøve når noen radikale galninger får tak i et våpen som ikke bare dreper surrogaten din, men også deg selv hjemme i din egen lune seng.

Det fascinerende plottet blir mer og mer en ren krimthriller der politiet jakter på mannen bak dette dødelige våpenet. Dessverre kommer det i veien for et mye mer spennende sci-fi plott som ser på hvor galt det kan gå om vi overlater (det farlige!) livet vårt til roboter. Willis er god, men går på rutine, som den halvslitne politimannen som kun ønsker seg sin virkelige kone (en glimrende Pike) tilbake, og som lengter etter menneskelig kontakt. Men filmen evner ikke å engasjere, og selve løsningen på krimhistorien er skikkelig døll! Se heller A.I. en gang til!

Svært bra billedkvalitet og et bra lydspor (DTS-HD). Som bonusmateriell får du bl.a. et bra kommentarspor, utelatte scener, minidokumentar om tilpassningen av novellen og fakta om surrogater, samt musikkvideo.

Surrogates