: State of Play

Endelig en skikkelig intelligent og spennende politisk thriller! Basert på den britiske miniserien av samme navn, tar State of Play oss med på en skikkelig Alle presidentens menn-aktig konspirasjonstur i maktens høyborg i Washington D.C.

Publisert 08.11.09 - 09:00
State of Play

Med utgangspunkt i den en britisk miniserien har Kevin Macdonald med hell overført handlingen til maktens innerste korridorer i den amerikanske hovedstaden.

Den lurvete (klisjé!) Washington Globe-journalisten Cal (Russell Crowe) er studiekamerat med parlamentsmedlemmet Collins (Ben Affleck). Når Collins kommer i hardt vær pga. mistanker om utroskap med en i staben nærer Cal at det ligger noe langt større om mer alvorlig bak saken. En affære som omhandler privat militær storkapital og bruk av alle midler (inkl. drap og dekkoperasjoner) for å opprettholde sin lukrative posisjon.

Både manusforfatter og regissør har sett mer enn én politisk journalist film før de satte i gang, ikke minst er det mange hentydninger til den glimrende All the President’s Men som omhandlet Watergate-skandalen. Filmen er velspilt, ikke minst er Crowe, Mirren og McAdams i storform, intelligent, svært spennende og akkurat passe paranoid. Hele veien evner den å overraske. Macdonald har en stram regi med klar dramaturgisk fremdrift uten unødvendige dikkedarer. I tillegg tar det opp et høyaktuelt tema om hvor mye makt såkalte private hærer (som Blackwater i Irak) skal ha. Fem stjerner og en varm anbefaling.

Billedmessig varier filmene mye, dette pga. vekslingen mellom anamorfisk- og digitalt kamera alt ettersom hvilken karakter vi følger. Noe som resulterer i et betydelig mer grovkornet bilde når vi er i Cals verden. Meget bra lydspor (DTS HD). Av bonusmaterialet er det den grundige og informative bakomfilmen som er det beste, i tillegg får man utelatte scener, bilde-i-bilde, samt BD-Live.

State of Play

• Release: 14. oktober 2009
  • Regi: Kevin Macdonald