: Starred Up

Den britiske regissøren David Mackenzie varter opp med et klassisk sosialrealistisk drama som tar for seg diverse aspekter ved rehabilitering av kriminelle.

Publisert 11.02.15 - 00:01
Starred Up

Eric Love (Jack O´Connell) er en særdeles voldelig nittenåring som har vært på institusjon og i ungdomsfengsel siden han var fem år gammel. Under skjerpende omstendigheter blir han flyttet til soning blant voksne som sitter inne for drap og alvorlig legemsbeskadigelse. Der blir han blant annet konfrontert med sin egen far, Neville Love (Ben Mendelsohn), som har vært der i mange år allerede.

Starred Up er et velfungerende og brutalt drama som er både forstyrrende og fascinerende. Filmen er ikke spesielt nyskapende men det den mangler i originalitet tar den igjen med intensitet og stram regi. Skuespillet er utmerket og det ligger en framtidig stjerne i Jack O´Connell, som gjør en fantastisk prestasjon i rollen som den trøblete Eric. Hans eminente innsats har da også gitt ham en rekke filmpriser og mange nye jobber. Definitivt en skuespiller som man burde følge videre i karrieren. Starred Up er en bra film men det er en del ting som ikke fungerer optimalt. Det svikter litt på det narrative plan og det er noen karakterer som ikke er godt nok utviklet. Likevel er dette mer enn godkjent. Fire sterke stjerner.

Teknisk sett er filmen verdt et kjøp på Blu-ray, lydsporet (dts-MA 5.1) er meget bra og bildekvaliteten er det lite å utsette på. Dessverre så finnes det ikke noe ekstramateriell.

platekomp

Starred-Up_2 Starred-Up_3 Starred-Up_4 Starred-Up_5 Starred-Up_6