anmeldelse: Star Wars: Episode VIII – The Last Jedi

Klassisk stjernekrig

«Mikke Mus» forvalter Star Wars-arven med respekt, og leverer nok en klassisk film om kampen mellom det gode og onde.
Karakter
Star Wars: Episode VIII – The Last Jedi
Annonse
Annonse
forfatter

For andre gang serverer Disney oss en offisiell Star Wars-film, den første (The Force Awakens) med J.J. Abrams i registolen, gav oss den gode, gammeldagse Star Wars-følelsen tilbake. En moderne sci-fi-klassiker i «vintage» innpakning. Med andre ord var forventningene skyhøye til oppfølgeren, den åttende filmen i sagaen – og skuffet blir vi ikke!

Handlingen tar til like etter der vi sist forlot våre helter. Rey (Daisy Ridley) har oppsøkt den gamle Jedimester, i sin tilbaketrukne ensomhet, Luke Skywalker (Mark Hamill). Han, på sin side, har blitt en gammel, desillusjonert grinebiter, som nærmest har mistet troen på Kraften. Samtidig sliter motstandsbevegelsen, ledet av en aldrende prinsesse Leia (avdøde Carrie Fisher), i det deres siste tropper er omringet av Kylo Ren (Adam Driver) og den über-onde Snoke.

Mark Hamill fikk, i motsetning til megastjernen Harrison Ford, ikke mye til karriere etter de opprinnelige Star Wars-filmene, men her gjør han et respektabelt, og etterlengtet, come back som den siste Jedi. Filmskaperne har heldigvis ikke falt i fellen med å la alle de imponerende spesialeffektene overskygge det menneskelige aspektet.

Plottet byr ikke på mange overraskelser, det er stort sette «det samme» vi har sett fra denne fronten i gang på gang – men du verden som det fungerer. Filmen er handlingsmettet, byr på et fargerikt og interessant persongalleri, har en flott dramaturgisk oppbygging og gir oss en superb miks av både latter og mørke.

Annonse
Kylo Ren (Adam Driver) (Foto: Walt Disney)

 

Last Jedi er den lengste filmen så langt i sagaen, muligens litt i lengste laget. Sekvensen der antiheltene tar en avstikker til verdensrommets versjon av Monte Carlo har sine småmorsomme øyeblikk, men den ødelegger for fremdriften.

Summa summarum gjør Rian Johson er meget anstendig regijobb, og et friskt, og småfrekt, manus byr både på rikelig popcornunderholdning, samtidig som det hele elegant balanseres med alvor og dramatisk mørke. Med mange små grep makter de å fornye franchisen, samtidig som det beste bevares. 5 solide stjerner.

<
>
(Foto: Walt Disney)

4K-utgivelsen er en av Disneys første i Skandinavia, og den skuffer så visst ikke! Den byr på gnistrende billedkvalitet, med sylskarpe kontraster, naturtro farger, detaljer selv i de mørkeste scenene og fullstendig støyfritt. Fulltreffer! Lydsporet (dts-MA 7.1) byr på like høy kvalitet. I tillegg er utgivelsen spekket med «alt» du kan ønske deg av bonusmateriell. En referanseutgivelse!

(Foto: Walt Disney)
Vi setter stor pris på at du leser Lyd & Bilde
for å lese videre.

NYHET - nå kan du betale med Vipps!

Prøv Lyd & Bilde i 30 dager for 49 kr

Få full tilgang til alle +artikler, Nordens største testarkiv, guider, anmeldelser og ukentlig nyhetsbrev. Se flere muligheter her
Fakta
  • 4K UHD BD
  • Release: 16. april 2018
  • Regi: Rian Johnson
  • Med: Daisy Ridley, John Boyega, Mark Hamill, Adam Driver, Carrie Fisher, Oscar Isaac, Domhnall Gleeson
  • Genre: Eventyr
  • Land: USA
  • År: 2017
  • Tid: 2:32 t.

 

IMDB Rating

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

 

forfatter

Tor Aavatsmark

(f. 1974): Lyd & Bildes dedikerte filmanmelder, samt administrerende direktør. Tor har jobbet i L&B siden 2005. I perioden 2003-2005 var han og en partner eiere av et magasinforlag, med blant annet et filmmagasin i porteføljen, en interesse han har dratt med seg inn i L&B. Tor er utdannet cand.polit. fra UiO, men finner seg meget godt til rette bak rattet i en mediebedrift.
Annonse
Annonse

Aktuelle tilbud

Prisguiden.no er en kommersiell partner av lydogbilde.no. De leverer prisvarsling, produktinformasjon og oppdaterte priser.

Les også

Serieversjonen av den svenske filmsuksessen leverer mer av det samme, i et heseblesende, men etter hvert repeterende, tempo.
At 40 % av spanske menn går på horehus var en sjokkerende nyhet for oss – men jammen makter ikke Álex Pina å lage heidundrende underholdning ut av tragedien.
April byr på mye snadder fra strømmetjenestene, nå kan du også strømme innhold fra nykommeren Paramount+.
En hyperaktiv, sterkt alkoholisert og gudbenådet sjarmerende flyvertinne, kan det virkelig bli god underholdning ut av.
Det blir definitivt ingen ekte påskeferie uten thriller og/eller påskekrim!
Den etterlengtede oppfølgeren til det friske pustet av en superheltfilm, Wonder Woman, ender opp som årets største skuffelse.
Nykommeren Paramount+ lanseres med Maisie Williams som rappkjeftet eremitt som brått slippes ut i det fri. Morsomst, men noget uforløst.
Disney+ beviser at det fortsatt er mer spennende materiale å formidle fra det rikholdige Marvel-universet.
Mange filmer har i ettertid blitt «pusset» på av en misfornøyd regissør – men ingen så omfattende som Justice League.
En av 1980-tallets store komikere, Eddie Murphy, forsøker virkelig hardt å gjenopplive komiklassikeren – men ender opp med å servere en langt mindre sjarmerende kopi.
Oppfølgeren følger i de samme fascinerende fotsporene som førstesesongen – og det i seg selv er ikke negativt.
Årets første vårmåned byr lyse, snøfrie dager, og mengder av spennende innhold fra strømmetjenestene.
New Orleans’ mest respekterte dommer havner i gjørme til langt oppover livet.
Hva om det var Sovjetunionen som først fikk plassert en mann på Månen?
Big Sky er det levende beviset på at selv en av bransjens mest erfarne, og anerkjente, serieskapere kan bomme.
Tom Hanks briljerer i sobert western-epos med hjertet på rett sted.