Anmeldelse: Spider-Man Deluxe Trilogy

Maguire var en glimrende edderkoppmann

Godt timet til relanseringen av Spider-Man-serien slippes nå trilogien til Sam Raimi og Tobey Maguire på Blu-ray.

Publisert 25.08.12 - 00:00
Spider-Man Deluxe Trilogy

Den keitete guttungen Peter Parker, som alltid har drømt om oppmerksomhet fra nabojenta, Mary Jane (Kirsten Dunst), får superkrefter i det han blir bitt av en bestrålt edderkopp. Plutselig hører han gress vokse, ser skarpt uten briller, kan løfte biler, klatre på vegger og føle fare. Peter Parker blir Spider-Man, alle nerders våte drøm!

Første filmen bygger opp rundt karakterene og fokuserer på hans transformasjon fra usikker ”avviker” til selvsikker superhelt. Det hele mens han møter sin nemesis The Green Goblin (Willem Dafoe). Raimi har laget en svært god film som i stor grad bæres på skuldrene av en perfekt castet Tobey Maguire. Historien er enkel, forutsigbar og tidvis overlesset med klisjeer, men alle heier vi på antihelten; en helt som her gis nok kjøtt og blod til at vi føler med ham. En utsøkt Willem Dafoe trekker opp – og effektene var banebrytende for sin tid. 5 stjerner!

I andrefilmen må Spider-Man bekjempe sin erkefiende Doc Ock, mens han samtidig sloss med sine indre demoner. Det kulminerer med at Parker bestemmer seg for å igjen tre inn i en anonym og trygg tilværelse og legger fra seg edderkoppdrakten. Vi kan oppsummere med at regissør Sam Raimi har klart det mesterstykket som meget få regissører lykkes med – gjøre en oppfølgerfilm bedre enn originalen. Det eneste negative vi kan trekke frem er at hovedtrekkene i oppfølgeren trår mye i de samme sporene som originalen – selv om del 2 for all del står bunnsolid på sine egne ben. 6 stjerner!

Avslutningsfilmen i trilogien om vårt ”kryp” av en venn når dessverre ikke sine forgjengere opp til knærne. Her er det ren repetisjon av de forrige filmene handlingsforløp! Den (eneste) ekstra tvisten denne gangen er at han på toppen av alle sine ”vante” problemer må slite, ekstra sterkt, med sine indre demoner når en svart, levende guffe fra verdensrommet kommer i kontakt med ham.

Parker er åpenbart ”blinded by the light” og overbevist om at han er verdens største helt som Spider-Man, han tar overhodet ikke hensyn til omgivelsene eller sin kjære Mary Jane, som sliter med karrieren. Samtidig lesses det, bokstavelig talt, på med superskurker. Det hele blir dumt og, hva verre er, kjedelig! Heldigvis får vi se hans mørke side, noe som kommer som et lite friskt pust og redder Spider-Man 3 fra full krasjlanding. Kun for ihuga Spider-fans og mindreårige som er fornøyd med kun velregisserte actionscener. Alle andre, kjøp heller kun de to første filmene! 3 stjerner!

Relanseringen av trilogien på BD byr på simpelthen perfekt lyd- (True-HD) og billedkvalitet, samt en mengde av ekstramateriell med bl.a. solide bakomfilmer, svært utfyllende og interessante kommentarspor, bloopers, musikkvideo, en mengde minidokumentarer, samt Director’s Cut-versjon av andrefilmen.

Spider-Man Deluxe Trilogy

• Release: 13. juni 2012
  • Regi: Sam Raimi