Solstorm

DVD-anmeldelse

En ung, vakker og karismatisk predikant blir funnet død med begge hendene avskåret.

Opptakten er en uhyggelig skildring av et meget lukket miljø rundt et svensk frikirkelig miljø av i dag. Izabella Scorupco har etter sine egne bitre erfaringer innenfor dette systemet forlatt hjemstedet og er blitt finansadvokat i Stockholm når hun får beskjed om at venninnen Sanna, som sitter der oppe med to barn, er blitt mistenkt for det bestialske drapet som tilsynelatende har sterke religiøse overtoner, men sikkert også noe mer.

Vakre Izabella Scorupco reiser opp til barndommens rike, og Solstrom, som henter sin tittel fra nordlysets påvirkning fra solen, blir nå først og fremst en skildring av iskalde, åpne vinterklare Kiruna satt opp mot det lukkede og meget dystre religiøse samfunn der ingen snakker om hva de vet. Frykten herjer ikke bare i forsamlingslokalene, men rundt hvert eneste hjørne.

Noe slikt har vi neppe lenger her til lands heldigvis, men fra Sverige tenker vi på Knutby-tragedien noen år tilbake.

Forfatteren av boken filmen er basert på sier riktignok at boken ble skrevet før Knutby. Det får ikke hjelpe, noe slikt kan faktisk skje. En lang rekke skuespillere gjør gode innsatser, både de som skal være onde og snille, tidvis er det blitt en spennende thriller også, men under noen avsporinger stopper filmen opp. Fire stjerner. Ekstramaterialet inneholder en god bakomfilm, også den til fire stjerner.

Pål Bang-Hansen

Release: 14. mai
Regi: Leif Lindblom
Med: Izabella Scorupco, Mikael Persbrandt, Jakob Eklund, Krister Henriksson, Annika Olsson
Land: Sverige    År: 2007    Tid: 1:40 t.

Film:

Ekstra:

Lyd:

Bilde:

Nyhet: Nettforbruket på Black Friday har falt for første gang noensinne
Business

Vi begynner å bli lei Black Friday

For første gang noensinne har nettforbruket i forbindelse med Black Friday falt, det viser en ny rapport fra Adobe. I år ble det handlet for 8.9 milliarder dollar på nett i motsetning til 9 milliarder dollar i fjor.