BLACK FRIDAY TILBUD PÅ LYD & BILDE. 50% BARE I DAG! SE TILBUDET HER!

Anmeldelse : Snehvit og de syv dvergene

Snehvit og de syv dvergene

At det har gått 72 år siden Walt Disneys (og verdens!) første helaftens tegnefilm hadde premiere er utrolig på flere måter; ikke minst gjelder det hvor godt selve filmen og historien har tålt alle disse årene, den føles ikke gammel i det hele tatt, i tillegg får vi med denne Blu-ray-utgivelsen en billedkvalitet som overhodet ikke står tilbake for dagens filmer.

AnimasjonFamilie
Snehvit og de syv dvergene

De sier at det hele startet med en liten mus med store ører, men det som virkelig gjorde Walt Disney til et verdensomspennende familiært navn var hans fantastiske helaftens tegnefilmer. Slik som med de fleste av filmene fra Disney første gullalder er også Snehvit og de syv dvergene basert på et klassisk Europeisk eventyr (brødrene Grimm), med klare skiller mellom det gode og det onde, moralske undertoner, syngende dyr, romantikk og en passe dose humor. Vi møter den (klassiske) onde stemoren som behandler Snehvit svært dårlig og som er opptatt av å være den vakreste i landet. Når så Snehvit vokser til, og en dag blir vakrere enn henne, bestemmer dronningen i frådende raseri at hun skal tas av dage. Snehvit unnslipper og flykter inn i skogen der hun søker husrom hos dvergene, men dronningens magiske speil kan ingen gjemme seg for…

Som man skjønner er ikke historien videre komplisert, og mer rettet mot de minste enn dagens Disney-filmer, det som gjør Snehvit… så enestående er stemningen Disney og hans mannskap har skapt, samt den herlige kombinasjonen av eventyr, spenning og humor. Godt hjulpet av de syv karikerte dvergene skapte Disney et persongalleri man skal lete lenge etter. Dronningen/heksen er den mest saftige karakteren, mens prinsen er den som tilfører minst. Snehvit selv er en kvinne av sin tid, som trives med husarbeid og matlaging. Og selvsagt har sangnumrene en fremtredende rolle, hvem er det som ikke kan nynne til Hei hå? Filmene er velregissert og skremmende, spesielt scenen der Snehvit flykter gjennom skogen er enestående.

Håndverket er virkelig dét – håndverk! Legg merke til hvor ekte alt treverket ser ut, og hvor fantastisk ”lyssettingen” er når Dopey går inn på soverommet. Desto mer gledelig at Disneys nyeste helaftensfilmen igjen er håndtegnet; Prinsessen og frosken har premiere 19. februar. Med Snehvit la Disney malen for samtlige animasjonsfilmer som senere skulle følge, og den første av dem all har ikke falmet det minste siden premieren. En klassiker som hele familien får glede av igjen og igjen! Seks stjerner!

Tradisjonen tro sparer ikke på Disney på noe når det gjelder restaurering av sine klassikere, Snehvit er første film ut i den nye serien ”Diamond Collection”, og, i tillegg til plettfri lyd- (DTS-HD) og billedkvalitet blir vi servert et overveldende bonusmateriell. Spesielt boksversjonen er et funn med alt fra bok, en fantastisk bakomfilm, flere minidokumentarer og spill for de minste.

• Release: 18. november 2009
  • Regi: David Hand
  • Med: Adriana Caselotti, Lucille La Verne, Roy Atwell, Pinto Colvig, Harry Stockwell