Slumdog Millionaire

Danny Boyle har før gitt oss sterke, realistiske skildringer av menneskelig lidelse, ikke minst i dopfilmen Trainspotting. Fra de kalde, grågufsne britiske øyer har han nå flyttet fokus til den varme, fargerike, klamme og lutfattige slummen i Mombai, India.

Brødreparet Jamal (Dev Patel) og Salim blir i ung alder foreldreløse, livet tilbringes som kreative tiggere og småtjuver i byen, på toget og ved Taj Mahal. Etter hvert blir de lokket i grepet på den sadistiske, indiske versjonen av Charles Dickens Fagin. Heldigvis klarer de å rømme, men under flukten mister de Latika (Freida Pinto) – den tredje musketeren.

Beaufoy (manus) har skrevet en fascinerende historie, der vi gjennom programmet Vil du bli millionær?, med Jamal som deltager, får tilbakeblikk på de dramatiske hendelsene i hans unge liv. Med en aggressiv og dominerende storebror, lange dager med tigging, kummerlige forhold og søken etter Latika klarer Jamal likevel å beholde verdigheten, integriteten, sin skarpe tunge og sitt sjenerøse sinnelag. Boyle tegner et ekte og ubarmhjertig bilde av India og den rivende utviklingen landet har vært inne i, der selve byen og landet er en egen karakter i handlingen. Til tross for den sterke historien så er Slumdog Millionaire slettes ikke uten håp og humor. Jamal er selve inkarnasjonen på rags to riches, om fattiggutten som, mot alle odds, kommer seg ut av slummen og vinner en formue. Han har et fantastisk stå-på-mot og gir aldri opp, herlig eksemplifisert gjennom hans streben etter å få autografen til helten sin, hvorpå han (bokstavlig talt!) må gå gjennom dritt. Slumdog… er en meget sterk historie med imponerende regi og slående skuespillerprestasjoner, vant fortjent Oscar for årets beste film. Vil du komme deg ut av den norske tåkeheimen, så anbefales den på det varmeste.

Billedkvaliteten er sterkt varierende, mye forstyrrelser i mørke scener. Lydsporet (DTS HD) er meget bra, men mangler litt trøkk i bassen. Av ekstramaterialet er det bakomfilmen (som stort sett er et intervju med Boyle) det mest interessante. I tillegg er det en mengde utelatte scener.

• Release: 1. juli 2009
  • Regi: Danny Boyle
  • Med: Freida Pinto, Dev Patel, Anil Kapoor, Saurabh Shukla, Rajendamath Zutshi