: Sin City: A Dame to Kill For

Robert Rodriguez og Frank Millers filmatiske visualisering av sistnevntes tegneserier var både nyskapende og forrykende vakker da Sin City kom for ni år siden. Oppfølgeren er fortsatt en fryd for øyet, men hverken estetikken eller historiene har fått et løft.

Publisert 11.12.14 - 11:49
Sin City: A Dame to Kill For

I Sin City: A Dame to Kill For knyttes to av Frank Millers klassiske historier sammen med nye fortellinger, hvor storbyens hardkokte braker sammen med sine mest forhatte fiender og andre innbyggere som måtte dukke opp. Vi møter blant annet storgambleren Johnny (Joseph Gordon-Levitt) som utfordrer den onde senatoren Roark (Powers Boothe) i poker, Dwight (Josh Brolin) blir en brikke i et særdeles farlig spill fra sin gamle flamme Ava (Eva Green), Nancy er fullstendig besatt av å hevne Hartigan (Bruce Willis), mens Marv (Mickey Rourke) bare leter etter grunner til å gå amok.

Sin_City_A_Dame_to_Kill_For_3D_2

Filmfortellingen fungerer aller best med de nye karakterene, og det er spesielt to historier som treffer spesielt godt. Den første er forholdet mellom Dwight og Ava som utspiller seg som en klassisk elsk/hat affære som sjeldent får et hyggelig utfall. Både Josh Brolin og Eva Green gjør en virkelig hederlig innsats i rollene. Spesielt Eva Green imponerer som en klassisk femme fatale med et ekstraordinært farlig lynne. Her utfolder hun seg virkelig og viser at hun har et stort repertoar å spille på.

Den andre historien som treffer skikkelig er det forstyrrende forholdet mellom gambleren Johnny og sin egen far, senator Roark, som også var med i den første filmen. Joseph Gordon-Levitt er strålende som både tøff og sårbar player mens Powers Boothe gjør en sjeldent god opptreden som ondskapen selv. Mange av de gamle karakterene er for så vidt hyggelige gjensyn, som definitivt fungerer som kontinuitetsbærere mellom de to filmene, men noen av innslagene virker relativt unødvendige. Spesielt grepet med gjensynet av Bruce Willis sin skikkelse Hartigan.

Regissørene Robert Rodriguez og Frank Miller har fortsatt et bunnsolid grep på det visuelle uttrykket. Den stiliserte bruken av sort/hvitt ispedd enkelte fargeelementer fungerer fortsatt veldig bra, og den lekende kameraføringen gir sterke assosiasjoner til tegnefilmens verden. Det som skuffer litt er at utviklingen siden forrige film har vært begrenset. Estetikken er helt lik og et opphøyet utrykk hadde vært spennende for en slik oppfølger nesten ti år etter. Det samme gjelder historiefortellingen, som heller ikke klarer å overgå forgjengeren, men legger seg godt inntil. Det er det som er skuffende med Sin City: A Dame to Kill For: filmen blir ikke spesielt interessant når den legger seg så tett opp til originalen. Selvfølgelig skal filmen vurderes for seg selv men den blir rett og slett en litt skuffende og forglemmelig opplevelse selv om den ser helt fantastisk ut. Fire stjerner.

Blu-ray-utgivelsen er strålende, selv om det ikke finnes noe ekstramateriell som kunne ha kastet litt lys over den utrolige produksjonen. Både lyd (dts-MA 5.1) og 3D-bilde er utsøkt og helt i tråd med det heftige, audiovisuelle uttrykket.

Sin City: A Dame to Kill For

• Release: 19. desember 2014
  • Regi: Frank Miller, Robert Rodriguez