SUPERTILBUD PÅ LYD & BILDE. 30% RABATT DENNE UKEN! SE TILBUDET HER!

: Sherlock Holmes

Blu-Ray anmeldelse

For mange tradisjonelle, ihuga fans av bøkene til Sir Arthur Conan Doyle om Sherlock Holmes, vil nok 2009-utgaven i hendene til Guy Ritchie ikke falle i god jord. For oss litt mer distanserte fans har det blitt en visuell nytelse, preget av glimrende skuespill og et intrikat, dog søkt, plott.

ActionEventyrKrim
Sherlock Holmes

Alle kjenner vi historien om mesterdetektiven fra Baker Street, et femtitalls noveller, bøker og utallige filmer har innprentet oss en sofistikert og distingvert herremann med en lynrask hjerne som klarer å resonnere seg frem til det utroligste selv ut i fra de minste detaljer; det hele menns han fornøyd patter på sin pipe og sørgmodig spiller sin fiolin. Inn på banen kommer den forsofne, udistingverte fyllefanten og slåsskjempen i Robert Downey Jr.s skikkelse. Det indre er fortsatt det samme, mens det ytre har fått en noget spesiell ”oppussing” – forfyllet og ufin, men fortsatt svært så sjarmerende! Men det fungerer, du verden hvor godt det fungerer. Downey Jr. har tatt med seg litt av den eksentrisk, usympatiske og tørrvittige Tony Stark fra Iron Man, uten å gjøre ham karikert, kun betydelig mer fysisk og menneskelig, med alle de svakheter det innebærer. Holmes er en person vi virkelig tror på, heier på og føler med. Selv Jude Law leverer her en svært så treffsikker tolkning av den noe mer distingverte Dr. Watson, og vakre Rachel McAdams stjeler alle scener hun er med i som den intelligente, hardtslående og farlige femme fatale.

London på slutten av 1800-talllet er gjenskapt ned til minste detalj. Byen er grå, regntung og dyster, samtidig som gatebildet er fylt av kontraster mellom alle de fattige, horene, sluskene og optimismen som preger den industrielle revolusjon med de tekniske fremskritt og storslagne byggverk. Vi lar oss blende av storslåtte oversiktsbilder som utnytter dataanimasjon på den beste måten, hele tiden til stede men den tar ikke fokuset bort fra karakterene, for det er karakterene og actiondrivet som bærer filmen. Den største svakheten er faktisk selve, den relativt tynne, historien det hele spinner rundt. Her er det den skumle Lord Blackwell (Strong) med overnaturlige (?) evner som må stoppes før han kupper makten i et britisk imperium som har passert sin storhetstid. Det blir vel søkt, og ikke minst plages vi av en overspillende Mark Strong som hensetter oss til scener fra Harry Potter, samt noen underlige handlingsvalg og Ritchies overdrevne bruk av slow motion i godt koreograferte slåsscener. Det er jakten som fascinerer, ikke løsingen på forbrytelsen – men den fascinerer og evner å underholde til gangs! Vi gleder oss allerede til oppfølgeren. Fem stjerner.

Lydsporet (DTS-HD) er det så absolutt intet å utsette på, billedkvaliteten er også stort sett optimal, men kontrasten svikter litt i de mørkeste scenene. På bonusmaterialet har de virkelig utnyttet seg av mulighetene Blu-ray byr på. Her får man BD-Live, dokumentar med Downey Jr. og Law, og ikke minst et herlig overflodshorn av interaktivt løpende bakommateriale med bilde-i-bilde, kommentarer, stills, storyboards, tidslinje og fokus på nøkkelscenene – det hele mens du ser filmen!

• Release: 30. juni
  • Regi: Guy Ritchie
  • Med: Robert Downey jr., Jude Law, Rachel Mcadams, Mark Strong, Eddie Marsan