anmeldelseSharp Objects

Familiehelvete i småby-Amerika

For å dekke to drapsgåter vender motvillig Amy Adams hjem til småbyens klamme favn – noe hun raskt angrer på.
Sharp Objects

Den lettere traumatiserte, og tungt alkoholiserte, avisjournalisten Camille Preaker (Amy Adams) blir av redaktøren sin tvunget hjem til småbyen hun vokste opp i, Wind Gap i Missouri. En tenåringsjente er drept, og nå er en annen sporløst forsvunnet. Redaktøren for St. Louis-avisen ønsker en innfødt på stedet, for å gi artikkelserien et personlig preg. Meget motvillig kjører Camille hjem – og må konfrontere alle demonene fra fortiden.

Miniserien er basert på romanen, ved samme navn, av Gillian Flynn, og tar oss med på en reise til dagens småby-Amerika, med intoleranse for folk fra storbyene, skjulte konflikter, sladder og en komplett dysfunksjonell familie på toppen av småby-hierarkiet. Mor til Camille (en glimrende Patricia Clarkson) eier byen største virksomhet, og er følelsesmessig fullstendig avstumpet; hun nærmest freser mot sin eldste datter når hun kommer for å dekke drapsgåten – og legger ikke skjul på hvor lite hun er elsket.

Regissør Jean-Marc Vallée gir oss en meget vakker miniserie, der vi følger Camilles reise i nåtid samt dystre fortid, som en flue på veggen med elegant og effektiv kryssklipping mellom dagens strabaser og alle demonene som hjemsøker henne fra den fjerne og nære fortid – demoner som hun har forsøkt å tøyle med selvskading, samt et massivt inntak av vodka. Det hele aldeles nydelig filmet.

Adams er skremmende god som den komplekse journalisten som drukner sine sorger og ikke kan forholde seg til sine medmennesker, men det er faktisk hennes halvsøster Amma (Eliza Scanlen) som gjør den sterkest prestasjonen – og det sier ikke lite i dette imponerende trekløveret av kvinneroller. En tenåringsjente som åpenbart har mange sider, og som man ikke klarer å bli klok på. Samspillet søstrene mellom er en fryd å bevitne.

(Foto: Fox/Paramount)

Sharp Objects er en aldeles fortreffelig serie med spennende thrillerelementer, en gjennomsyrende ubehagelig stemning som hele tiden lurer under overflaten, samt et familiedrama av de sjeldne. Det hele toppet med fremragende skuespill. Slutten blir dessverre litt av et oppkonstruert antiklimaks, og serien kunne nok vært kuttet med 1-2 episoder. Definitivt en av årets beste serier. 5 bunnsolide stjerner.

Sjelden (aldri?) har vi bivånet en TV-serie med bedre teknisk Blu-ray-kvalitet! Det frodige og vakre Sørstats-landskapet slår gnistrer mot oss i en eksplosjon av farger, og det kompleks surroundsporet (dts-MA 5.1), med mye herlig musikk, er en innertier. Kun en 5-minutters dokumentar om innspilingen i den oppdiktede byen i bonusmateriell.

• Blu-ray
  • Release: 10. desember 2019
  • Regi: Jean-Marc Vallée
  • Med: Amy Adams, Patricia Clarkson, Chris Messina, Eliza Scanlen, Matt Craven, Henry Czerny, Madison Davenport
  • År: 2018
  • Tid: 8:00 t.

Nyhet: Nettforbruket på Black Friday har falt for første gang noensinne
Business

Vi begynner å bli lei Black Friday

For første gang noensinne har nettforbruket i forbindelse med Black Friday falt, det viser en ny rapport fra Adobe. I år ble det handlet for 8.9 milliarder dollar på nett i motsetning til 9 milliarder dollar i fjor.