: Seven Pounds

Det er godt av og til å se en film som ikke går rett frem, men begynner på slutten og fortsetter på midten, slik som denne der Will Smith både har produsert og spiller hovedrollen. Han blir etter hvert presentert som ansatt i skattevesenet, men allerede fra starten går det frem at han er en godhjertet skatteinndriver.

Publisert 14.08.09 - 10:00
Seven Pounds
Pål Bang-Hansen

Denne Ben Thomas går rundt med et mildt og vennlig smil til alle, men han er hele veien på jakt etter de som ofrer seg for andre, og han tester dem, til tider ganske brutalt også. Skattevandringen bærer ham også inn på sykehus, han besøker pasienter og trøster, til sammen syv mennesker han finner grunn til å hjelpe over terskelen. I denne sammenheng møter han også Rosario Dawson som er kritisk syk og må ha et nytt hjerte før det gamle svikter helt. Kjærlighet oppstår, og akkurat her blir nok filmen litt konvensjonell romantisk. Damen driver et lite trykkeri og har verdens største grand danois.

Mer vil vi ikke fortelle om historien, det vil ødelegge alt for seeren, men puslespillet utvikler seg, nye momenter legges stadig til, og helt til slutt er alle brikkene på plass. Det er utmerket gjort, langsomt spennende ettersom vi skjønner mer og mer. Litt komplisert kan det virke, men vi forstår til slutt hvorfor det måtte bli slik. Det eneste vi kan kritisere er at Will Smith blir litt for snill, han bare går der med en uforklarlig godhet. Men ellers, en bra film for oss med tålmodige for slikt. Filmen får fem stjerner, lyd og bilde fem. Ekstramaterialet inneholder en bakomfilm samt kommentatorspor fra regissøren. Fire stjerner.

Seven Pounds

• Release: 17. juni 2009
  • Regi: Gabriele Muccino