Serena

Dramatisk historie om økonomisk harde tider under depresjonen i USA, kjærlighet ved første blikk og deretter svik, løgner og bedrag – alt i an salig suppe med eim av billig kiosklitteratur.
Serena

Vår «egen» Susanne Bier står for regien av denne lunkne kalkunen basert på den voldsomme kjærlighetsromanen til Ron Rash. Serena har fått en særdeles trang fødsel med først Darren Aronofsky som regissør, og deretter tre runder med omklipping. Her kan det klippes så mye det vil, med et så svulstig, pompøst og overdrevet utgangspunkt kunne vel ikke engang Aronofsky reddet den fra katastrofe!

Tømmer-millionæren Pemberton (Cooper) sliter med finansieringen av sitt Nord Carolinske tømmerimperium i etterdønningene av børskrakket i 1929. Lykken later til å ha snudd i det han møter driftige og vakre Serena (Lawrence). Etter en heftig romanse gifter de seg, han tar henne inn som rådgiver/partner og bestikker politikere for å holde seg flytende. Alt blir snudd på hodet i det Serena ikke kan få barn.

Serena_6

Det starter positivt nok med usedvanlig nydelig foto av majestetisk natur, godt tidskoloritt og gode skuespillerprestasjoner fra Bradley og Lawrence (som spiller sammen for tredje gang). Men tro oss, dette er så visst ingen ny Cold Mountain. I stedet serveres vi en alt for utrolig historie som er så søkt, oppkonstruert og pompøs at vi gremmes. Serenas transformasjon fra fornuftig og kjærlig forretningskvinne til manipulerende heks er alt for brå og svakt fundert, og einstøingen (Ifans) fremstår mer som ufrivillig klovn enn skremmende. To stjerner reddes av godt skuespill fra Lawrence og nydelig foto.

Serena_5 SERENA SERENA_D36-10241.CR2 SERENA_D11-2819.CR2
<
>