Sense8, sesong 1

Netflix

Forventningene til den nye Netflix-serien Sense8 har vært like skyhøye som ambisjonene til Wachowski-søsknene som står bak prosjektet. Et spennende premiss og en global innspilling hjelper dessverre lite for en serie som virker litt rotete og pretensiøs.
Sense8, sesong 1

Sense8 forteller historien til åtte svært ulike mennesker som er bosatt i åtte forskjellige storbyer verden over. De strever alle med sine liv og oppdager etter hvert at de har en mental forbindelse som gjør at de kan bevege seg inn og ut av hverandres sinn for å bidra med sine egenskaper i gitte situasjoner. Personene er knyttet sammen gjennom et medium, Angel (Daryl Hannah), som har tatt sitt eget liv i en kamp mellom to verdener.

Wachowski-søsknene, som tidligere var Wachowski-brødrene, fikk sitt store gjennombrudd med banebrytende The Matrix i 1999. Paret fulgte opp med ytterligere to skuffende filmer i serien, etterfulgt av de tre svake filmene Speed Racer (2005), Cloud Atlas (2012) og Jupiter Ascending (2014). Publikum og kritikere har lenge ventet på noe godt fra Wachowskis, og håpet var stort for Sense8. Dessverre er også Netflix-serien skuffelse selv om det er håp om forbedring.

JUPITER ASCENDING

Seriens åtte ulike historier og karakterer er greie nok og byr på relativt god underholdning selv om det er tidvis klisjefylt med et snev av svakt skuespill. Problemet er den røde tråden som binder historiene sammen, og som på litt klønete vis flytter oss mellom dem. Kontinuiteten og fremdriften i fortellingene blir svak og linken som binder det hele sammen virker unødvendig og vag. Innledningsvis virker det i hvert fall som om dette kunne ha vært åtte forskjellige TV-filmer i stedet for en tolv timer lang film som pretensiøst prøver å løfte alt til en høyere mening. Potensialet til forbedring er uansett i luften og vi håper på et klarere bilde etter fullt gjennomsyn. Anmeldelsen er basert på de tre første episodene. Tre sterke stjerner.

Sense8 - sesong 1_9 Sense8 - sesong 1_7 Sense8 - sesong 1_6 Sense8 - sesong 1_4 Sense8 - sesong 1_3 Sense8 - sesong 1_2
<
>