Sanctum

En gruppe eventyrere fanget i en av verdens største underjordiske grotter, en grotte som i full fart er i ferd med å fylles av vann.
Sanctum

Plottet burde legge grunnlaget for en drivende spenningsfilm, dessverre ødelegges Sanctum i stor grad av et slett manus, pinlige karakterer og platt dialog/skuespill.

Ekspedisjonslederen, Frank (en så machokar at han får Lars Monsen til å fremstå som Jan Thomas) styrer teamet med jernhånd, og spiser sannsynligvis småbarn til frokost og lunch. Hans ”håpløse” sønn, Josh kommer ned i dypet sammen med sjefen (Ioan Gruffudd) og en lekker kvinnelig journalist fra National Geographic. I jakten på å utforske ethvert hulrom av den gigantiske grotten inntreffer straks første dødsfall, når kommunikasjonen svikter og en tropisk orkan raser på overflaten ser ting straks beksvart ut!

Sanctum byr på svært karikerte personer, enkel dialog og mye pinlig skuespill (som i stor grad skyldes et manus som virker halvferdig), samt personer du overhodet ikke bryr deg om. Det til tross, her er det mye lekkert foto, der 3D-effekten virkelig er med på å forsterke uhyggen, og en gjennomgående creepy stemning og spenning som tross alt gjør dette til en severdig film. Styr unna om du lider av klaustrofobi, for alle andre er dette grei tidtrøyte om du ”skrur av” hjernen. Tre stjerner.

Billedkvaliteten er meget bra, men 3D-effekten plages tidvis av noe crosstalk, spesielt i store oversiktsbilder. Et meget tilfredsstillende surroundspor som kommer til sin fulle rett når det drypper vann rundt deg på alle kanter. Bonusmaterialet er en kort og grei bakomfilm samt en minidokumentar om utfordringene med å filme i grotter.

• Release: 28. september 2011
  • Regi: Aliester Grierson
  • Med: Rhys Wakefield, Richard Roxburgh, Ioan Gruffudd, Alice Parkinson, Dan Wyllie, Christopher Baker