: Baywatch: Så dårlig at det gjør vondt!

Baywatch – Extended Cut

Baywatch-filmen lanseres som en slags parodi på TV-serien. Men hvorfor i all verden parodiere en parodi?
Karakter
Baywatch: Så dårlig at det gjør vondt!
Annonse
Annonse
forfatter

De barmfagre og lettkledde badevaktene på Santa Monica Beach, med Pamela Andreson og David Hasselhoff i spissen, gikk sin seiersgang Jorden rundt på 1990-tallet. I en tid som preges av remakes, rebooting og satsing på sikre/kjente kort, er det ikke unaturlig at en Baywatch-film dukker opp, og TV-serien tatt i betraktning, så forventet vi da heller intet mesterverk.

Alexandra Daddario som Summer. (Foto: Fox Paramount)

Produsentene og manusforfatterne har forsøkt å lage en miks av en hyllest og parodiering av kultserien, men det blir bare kleint og platt – og veldig lite morsomt. Plottet er syltynt (for så vidt som forventet) og fokuserer på en slem eiendomsbaron (Priyanka Chopra) som forsøker å overta hele strandpromenaden, finansiert av narkohandel. Den edle Mitch (Dwayne Johson) skal selvsagt stoppe henne.

Inn fra sidelinjen kommer den ufordragelige Matt Brody (Zac Efron) og den yndige Summer (Alexandra Daddario). Brody er en selvsentrert klyse som har to OL-gull i bagasjen, men som nå lever fra hånd-til-munn. Utrolig nok blir han tatt opp som badevakt-rekrutt. Det samme blir Summer, som er like søt og yndig som sommeren er lang og varm. Sammen hjelper de Mitch med å knekke de slemme narkobandittene.

Amerikanerne har en stygg hang til underbuksehumor, noe vi til det ytterste eksponeres for i Baywatch. Her presentert hverken elegant eller morsomt. Det sagt, så står det i stil med det banale plottet, de kleine onelinerne og fraværet av dramaturgisk oppbygging; der alt fremstår oppkonstruert og forutsigbart. Filmen er på sitt beste når den er spot on som en parodi på den klisjéfylt TV-serien, som for eksempel når damene springer i slow motion, men dét alene er overhodet ikke nok til å holde interessen ved like i to timer. Styr unna. 2 særdeles kjeeeedelige stjerner.

Annonse

4K-utgivelsen byr på et heftig lydspor (Dolby Atmos), men skuffende billedkvalitet, som i tillegg «avslører» de billige spesialeffektene. Gjennomgående et for mørkt og lite detaljert bilde. På bonusfronten får vi intervjuer med skuespillerne, utelatte scener og stunts, samt et tilbakeblikk på TV-serien.

<
>
(Foto: Fox Paramount)
Vi setter stor pris på at du leser Lyd & Bilde
for å lese videre.

NYHET - nå kan du betale med Vipps!

Prøv Lyd & Bilde i 30 dager for 49 kr

Få full tilgang til alle +artikler, Nordens største testarkiv, guider, anmeldelser og ukentlig nyhetsbrev. Se flere muligheter her
Fakta
  • 4K UHD BD
  • Release: 16. oktober 2017
  • Regi: Seth Gordon
  • Med: Dwayne Johnson, Zac Efron, Alexandra Daddario, Kelly Rohrbach, Priyanka Chopra, David Hasselhoff
  • Genre: Komedie
  • Land: USA
  • År: 2017
  • Tid: 1:56 t.
IMDB Rating

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

 

forfatter

Tor Aavatsmark

(f. 1974): Lyd & Bildes dedikerte filmanmelder, samt administrerende direktør. Tor har jobbet i L&B siden 2005. I perioden 2003-2005 var han og en partner eiere av et magasinforlag, med blant annet et filmmagasin i porteføljen, en interesse han har dratt med seg inn i L&B. Tor er utdannet cand.polit. fra UiO, men finner seg meget godt til rette bak rattet i en mediebedrift.
Annonse
Annonse

Aktuelle tilbud

Prisguiden.no er en kommersiell partner av lydogbilde.no. De leverer prisvarsling, produktinformasjon og oppdaterte priser.

Les også

Serieversjonen av den svenske filmsuksessen leverer mer av det samme, i et heseblesende, men etter hvert repeterende, tempo.
At 40 % av spanske menn går på horehus var en sjokkerende nyhet for oss – men jammen makter ikke Álex Pina å lage heidundrende underholdning ut av tragedien.
April byr på mye snadder fra strømmetjenestene, nå kan du også strømme innhold fra nykommeren Paramount+.
En hyperaktiv, sterkt alkoholisert og gudbenådet sjarmerende flyvertinne, kan det virkelig bli god underholdning ut av.
Det blir definitivt ingen ekte påskeferie uten thriller og/eller påskekrim!
Den etterlengtede oppfølgeren til det friske pustet av en superheltfilm, Wonder Woman, ender opp som årets største skuffelse.
Nykommeren Paramount+ lanseres med Maisie Williams som rappkjeftet eremitt som brått slippes ut i det fri. Morsomst, men noget uforløst.
Disney+ beviser at det fortsatt er mer spennende materiale å formidle fra det rikholdige Marvel-universet.
Mange filmer har i ettertid blitt «pusset» på av en misfornøyd regissør – men ingen så omfattende som Justice League.
En av 1980-tallets store komikere, Eddie Murphy, forsøker virkelig hardt å gjenopplive komiklassikeren – men ender opp med å servere en langt mindre sjarmerende kopi.
Oppfølgeren følger i de samme fascinerende fotsporene som førstesesongen – og det i seg selv er ikke negativt.
Årets første vårmåned byr lyse, snøfrie dager, og mengder av spennende innhold fra strømmetjenestene.
New Orleans’ mest respekterte dommer havner i gjørme til langt oppover livet.
Hva om det var Sovjetunionen som først fikk plassert en mann på Månen?
Big Sky er det levende beviset på at selv en av bransjens mest erfarne, og anerkjente, serieskapere kan bomme.
Tom Hanks briljerer i sobert western-epos med hjertet på rett sted.