Baywatch: Så dårlig at det gjør vondt!

Baywatch – Extended Cut

Baywatch-filmen lanseres som en slags parodi på TV-serien. Men hvorfor i all verden parodiere en parodi?
Baywatch: Så dårlig at det gjør vondt!

De barmfagre og lettkledde badevaktene på Santa Monica Beach, med Pamela Andreson og David Hasselhoff i spissen, gikk sin seiersgang Jorden rundt på 1990-tallet. I en tid som preges av remakes, rebooting og satsing på sikre/kjente kort, er det ikke unaturlig at en Baywatch-film dukker opp, og TV-serien tatt i betraktning, så forventet vi da heller intet mesterverk.

Alexandra Daddario som Summer. (Foto: Fox Paramount)

Produsentene og manusforfatterne har forsøkt å lage en miks av en hyllest og parodiering av kultserien, men det blir bare kleint og platt – og veldig lite morsomt. Plottet er syltynt (for så vidt som forventet) og fokuserer på en slem eiendomsbaron (Priyanka Chopra) som forsøker å overta hele strandpromenaden, finansiert av narkohandel. Den edle Mitch (Dwayne Johson) skal selvsagt stoppe henne.

Inn fra sidelinjen kommer den ufordragelige Matt Brody (Zac Efron) og den yndige Summer (Alexandra Daddario). Brody er en selvsentrert klyse som har to OL-gull i bagasjen, men som nå lever fra hånd-til-munn. Utrolig nok blir han tatt opp som badevakt-rekrutt. Det samme blir Summer, som er like søt og yndig som sommeren er lang og varm. Sammen hjelper de Mitch med å knekke de slemme narkobandittene.

Amerikanerne har en stygg hang til underbuksehumor, noe vi til det ytterste eksponeres for i Baywatch. Her presentert hverken elegant eller morsomt. Det sagt, så står det i stil med det banale plottet, de kleine onelinerne og fraværet av dramaturgisk oppbygging; der alt fremstår oppkonstruert og forutsigbart. Filmen er på sitt beste når den er spot on som en parodi på den klisjéfylt TV-serien, som for eksempel når damene springer i slow motion, men dét alene er overhodet ikke nok til å holde interessen ved like i to timer. Styr unna. 2 særdeles kjeeeedelige stjerner.

4K-utgivelsen byr på et heftig lydspor (Dolby Atmos), men skuffende billedkvalitet, som i tillegg «avslører» de billige spesialeffektene. Gjennomgående et for mørkt og lite detaljert bilde. På bonusfronten får vi intervjuer med skuespillerne, utelatte scener og stunts, samt et tilbakeblikk på TV-serien.

<
>
(Foto: Fox Paramount)