Runner Runner

En relativt glatt hvem-lurer-hvem thriller på glanset papir satt til Costa Rica med nettpoker som bakteppe. Et fascinerende plott og interessant manus svekkes av uinspirerende skuespill fra både Justin Timberlake og Ben Affleck.
Runner Runner

Timberlake spiller økonomistudenten som forsøker å finansiere studiene ved nettpoker, når han så mister alle sparepengene og innser at han ble lurt av spillselskapet setter han seg fore å konfrontere eieren (Ben Affleck) – som holder til i Costa Rica! Dette viser seg å gå overraskende lett, ikke bare får han møte ham, mottar en unnskyldning og får pengene tilbake (med bonus), han blir også tilbudt en toppjobb i selskapet. Raskt blir han fanget i et nett som han vikler seg stadig tettere inn i, der han mister oversikten, fokus, moralske sperrer og gangsyn. Til slutt trues hele hans fremtid.

Plottet er fascinerende og tar opp en svært aktuell problemstilling med eksploderende vekst i nettspill som gjør at alle med nettilgang kan sitte hjemme i sin egen stue og spille seg fra gård og grunn – og det via et selskap i for eksempel Costa Rica; milevis unna nasjonal lovgivning. Men for oss seere blir det hele for enkelt og glatt. Vi ser hele tiden hvordan dette vil utvikle seg (og ende) og hverken Affleck (som kynisk og iskald beregnede mafios) eller Timberlake (som over-intelligent økonomistudent) makter å overbevise. Spesielt sliter vi med troverdigheten til Timberlake, han blir alt for endimensjonalt og uspennende fremstilt. Slettes ikke en dårlig film, men langt fra minneverdig. Tre stjerner.

Billedkvaliteten er bra, dog noe pikselert og med for svake kontraster. Lydsporet (dts-MA 5.1) er det mer svung over. I bonus må vi ta til takke med noen utelatte scener samt en dokumentar om gambling på nett.

Ønsker du å bestille magasinet? Klikk her Allerede abonnent?
  • Release: 12. februar 2014   Regi: Brad Furman
  • Med: Justin Timberlake, Ben Affleck, Gemma Arterton, Anthony Mackie, Oliver Cooper, Michael Esper