Room

Joy er kidnappet på syvende året, og ser ingen vei ut av helvete.
Room

Som 17 åring ble Joy (Brie Larson) lokket av en mann til å hjelpe ham med den «syke hunden», siden har hun sittet som sex-slave i skuret hans – og født hans nå fem år gamle sønn, Jack.

Historien bringer frem kvalmende minner om tilsvarende saker fra virkeligheten, som Fritzel, Kampusch og Beatrice Weston. Det er en ubehagelig historie Lenny Abrahamson (regi) serverer oss, og det fortalt på en mesterlig måte. Den er guttungen Jack som er fortellerstemmen. Femåringen har aldri opplevd et annet liv enn innenfor skurets 5 m2, og han tror at det er hele verden, mens det han ser på TV er kunstig magi. Som femåringen forteller moren ham endelig sannheten, og sammen planlegger de en flukt i fra helvete.

En usedvanlig sterk historie, fortalt med enkle, men svært vellykkede, virkningsmidler. Foto er rent genialt i det vi ofte ser verden fra Jacks perspektiv, og føler at det trange skuret faktisk er en liten verden. Brie Larson gjør en formidabel prestasjon (og vant da også Oscar) som det desperate, oppgitte, triste, glade, sinte kidnappingsofferet, som drømmer om friheten. Hun har tilsynelatende resignert, men gjør alt som står i hennes makt for å verge sin sønn; en sønn som spilles meget overbevisende av Jacob Tremblay. Og, i det du tror det hele er over, er dramaet så vidt begynt. 6 stjerner. En grusomt sterk film, brutalt realistisk, som setter spor og må ses!

Room_8 Room_7 Room_6 Room_5 Room_4 Room_3 Room_2
<
>
Room

Både lyd- og billedkvaliteten er svært tilfredsstillende. Ikke et veldig avansert lydspor, men det gjør definitivt jobben sin. Kommentarspor, to minidokumentarer, samt en kort bakomfilm er hva vi får i bonusmateriell.

Full tilgang til Lyd & Bilde for 1 kr

Prøv i en uke og få tilgang til over 6000 tester, alle nyheter, guider og anmeldelser.

• Release: 1. august 2016