Robin Hood Prince of Thieves

Blu Ray anmeldelse

Det har snart gått 20 år siden Kevin “Danser med ulver” Costner hoppet inn i den grønne trikoten og ble 1990-tallets amerikanske versjon av den britiske legenden om Robin Hood.

En film som mest huskes for klinesangen Everything I do, I do it for You av Bryan Adams og hockey-sveisen til Costner, har slettes ikke direkte rustet med årene.

Reynolds (regi) har laget en mer actionpreget, og komisk (!) versjon av helten som tar fra de rike og gir til de fattige. Det hele begynner riktig så bra med en dramatisk flukt fra Det hellige land tilbake til England. Med seg på lasset får Robin maureren Morgan Freeman, som ikke vil forlate ham før gjelden er betalt. Kostner leverer varene som en likendes og jovial Hood, en bortskjemt rikmannssønn som har kommet på bedre tanker, også Freeman er meget god. Derimot er det Alan Rickman som Prince John, som står for filmens høydepunkt, herlig ond og akkurat passe absurd. Filmen bærer dessverre preg av litt hastverksarbeid, sminken er glorete og uproff, rekvisittene virker ofte som de er produsert dagen før opptak, hverken Costner eller Slater har den minste antydning til britisk aksent og Reynolds (regi) sliter med dramaturgien i skjæringspunktet mellom action og komikk. Men helt grei familieunderholdning er det, og et nostalgisk gjensyn. Fire svake stjerner.

Til å være premeierlansering på BD er både lyd- (DTS-HD) og billedkvaliteten svært skuffende. Et slapt lydspor som sliter med dialogsporet, samt en svært varierende billedkvalitet er langt under hva vi forventer. Og absolutt intet bonusmateriell er en skandale!

• Regi: Kevin Reynolds
  • Med: Kevin Costner, Morgan Freeman, Mary Elisabeth Mastrantonio
  • År: 1991