Rise of the Guardians

DreamWorks fortsetter å utfordre Disney/Pixars animasjonshegemoni, og med Rise of the Guardians er de for første gang på høyde rent teknisk sett, med en feiende flott visuell film; men manusmessig har de fortsatt noen steg å gå.
Familie
Rise of the Guardians

Vi blir kjent med den noe odde forsamlingen av Legender som er satt til å vokte på alle Jordens barns ve og vel. Under overoppsyn av Mannen i Månen er det Julenissen (Alec Baldwin), Påskeharen (Hugh Jackman), Tannfeen (Isla Fisher) og Jon Blund som bærer dette tunge ansvaret; men når Busemannen (Jude Law) helt uventet igjen kommer på banen, søker de en ny frende til sin pakt, og Jack Frost (Chris Pine) blir, noget motvillig, rekruttert.

Filmens definitive styrke er det vanvittige oppkommet av snedige, morsomme og herlig absurde/satiriske ideer, samt det simpelthen praktfulle stemmegalleriet. Bare tanken på å gjøre om den snille Julenissen til en noe mer kynisk og ukonvensjonell russisk mafiaboss, med kraftige tatoveringer og heftige kniver er til å ta av seg hatten for. Og Hugh Jackman som den tøffe, australske påskeharen er fullstendig innertier. Dessverre lever ikke selve historien helt opp til det flotte utgangspunktet. Manuset fremstår uferdig og dramaturgien i beste fall haltende, der den forutsigbare historie etter hvert blir noe kjedelig. Like fullt, fire sterke stjerner – og en innertier for de minste.

Som forventet skuffer DreamWorks overhodet ikke når det gjelder billed- og lydkvalitet (Dolby True HD 7.1). Første gang vi så filmen var i 2D, og det slo oss hvor perfekt den ville være i 3D – noe den også er! For fans av popp-ut-av-skjermen vil de her få sin rikelige dose, samtidig er 3D-dybden særdeles lekker filmen igjennom. Bonusmaterialet består bl.a. av en bra bakomfilm, spill og kommentarspor.

• Release: 5. april 2013
  • Regi: Peter Ramsey
  • Med: Chris Pine, Alec Baldwin, Jude Law, Isla Fisher, Hugh Jackman,  Dakota Goyo
  • Genre: Familie
  • Tid: 1:37 t

Nyhet: Nettforbruket på Black Friday har falt for første gang noensinne
Business

Vi begynner å bli lei Black Friday

For første gang noensinne har nettforbruket i forbindelse med Black Friday falt, det viser en ny rapport fra Adobe. I år ble det handlet for 8.9 milliarder dollar på nett i motsetning til 9 milliarder dollar i fjor.