BLACK FRIDAY TILBUD PÅ LYD & BILDE. 50% BARE I DAG! SE TILBUDET HER!

Anmeldelse : Primal

En kalkun i den brasilianske jungelen!

Det er rett og slett fascinerende å se hvordan noen skuespillere klarer å føkke karrieren sin så fullstendig.

Karakter
Action
Primal

Du forventet nok at denne artikkelen skulle omhandle en anmeldelse av filmen Primal, det skal den i all hovedsak ikke – rett og slett fordi filmen er så rævva dårlig at vi ikke verdiger den en normal filmanmeldelse.

Det vi i stedet skal drodle rundt er det store enigma: Hvordan i helvete kunne karrieren til den lysende filmstjernen Nicolas Cage gå fra filmer som Wild at Heart, Raising Arizona og Leaving Las Vegas til kalkuner som Season of the Witch, Tokarev og Primal?

 

Cage er nevø av den legendariske regissøren Francis Ford Coppola, men han byttet etternavn til Cage fordi han visstnok ikke ville ha noen gratistjenester innenfor filmbransjen som følge av familienavnet.

Han slo igjennom på midten av 1980-tallet med filmer som Birdy, Raising Arizona og publikumssuksessen Moonstruck. Cage ble både en kritiker- og publikumsyndling og maktet den vanskelige balansegangen mellom smale indiefilmer (Birdy, Red Rock West og Adaptation) og rene publikumsfrierier (Con Air, The Rock og National Treasure). Med Oscar for beste mannlige hovedrolle (Leaving Las Vegas) som kroning av karrieren kunne det bare gå en vei. Eller?…

I etterpåklokskapens skinnende lys var det muligens intet sjakktrekk å gifte seg med Lisa Marie Presley? Det turbulente ekteskapet varte i halvannet år (2002-’04), og Cage brukte penger som en full sjømann (han drakk muligens like meget…).

Det ene dårlige karrierevalget ledet til det andre, og plutselig var Cage synonymt med elendige B-filmer. En periode forlangte han til og med at han kun tok filmroller om innspillingen foregikk i New Orleans – for han gadd ikke å reise hjemmefra.

Famke Janssen, såvisst ingen Bond-babe lenger… Primal (Foto: SME/Noble/Mis. Label)

Misforstå oss rett, vi er ikke filmsnobber som kun verdsetter Leaving Las Vegas, Birdy og dets like. Con Air var definitivt ikke noe Shakespeare ville ha skrevet, men filmen var en skikkelig joyride! The Rock er en actionklassiker av rang, der Cage er i sitt ess, og som Big Daddy i Kick-Ass er Cage ubetalelig.

Men så gikk det for alvor utforbakke, og de uforglemmelige møkkafilmene kom som perler på en snor. Godt «hjulpet» av et heller skrantende privatliv med økonomisk ruin og hard på flaska. Nå er det nærmest umulig for den tidligere karakterskuespilleren Cage å få seg en anstendig rolle i Hollywood.

Les også Joe Det eneste vi har latt oss overraske over det siste tiåret med Nicolas Cage sine filmer er at den neste faktiske makter å være dårligere enn den forrige.

Innimellom, helt ut av det blå, dukker det plutselig opp glimt av håp, som den virkelig gode Joe (2013) og skrekkfilmen Mandy (2018). Men, de få lysglimtene er virkelig unntakene i en usedvanlig skuffende film-CV de siste 15 årene. Og nei, Primal er definitiv ikke et av unntakene.

Om du fortsatt lurer på om du skal bruke noen av dine surt opptjente grunker, og kaste bort halvannen time av ditt dyrebare liv, her kommer noen åpenbare grunner til hvorfor du IKKE skal se Primal: Plottet suger, karakterene er endimensjonale, uinteressante pappfigurer, Cage er en famøs skam, Famke Janssen ser ut som om hun har gjennomgått 13 særdeles mislykkede ansiktsløftninger, spesialeffektene var bedre på The Mummy Returns (!), og filmen har ikke engang et snev av spenningsnerve. Om den enda hadde vært så dårlig at den var morsom. Men, nei da!

Nicolas Cage, vi lyser fred over ditt minne. 1 stjerne til din (forhåpentligvis) svanesang.

Primal_2 Primal_04302018_lm-6176.jpg Primal_5 Primal_6
<
>
SÅ dårlig er faktisk spesialeffektene! Primal (Foto: SME/Noble/Mis. Label)

Fakta

  • Blu-ray
  • Release: 24. februar 2020
  • Regi: Nick Powell
  • Med: Nicolas Cage, Famke Janssen, Kevin Durand, Michael Imperioli, LaMonica Garrett, Tommy Walker
  • Genre: Action
  • Land: USA
  • År: 2019
  • Tid: 1:36 t.
  • Karakter: 1

IMDB Rating

Primal (2019) 1h 37min | Action | 8 November 2019 (USA) Summary: Frank's caught wildlife in the Brazilian jungle incl. a 400 lbs. white jaguar. He ships it on the same ship as an arrested assassin. The assassin breaks free and frees the animals.
Countries: USALanguages: English
forfatter

Tor Aavatsmark

(f. 1974): Lyd & Bildes dedikerte filmanmelder, samt administrerende direktør. Tor har jobbet i L&B siden 2005. I perioden 2003-2005 var han og en partner eiere av et magasinforlag, med blant annet et filmmagasin i porteføljen, en interesse han har dratt med seg inn i L&B. Tor er utdannet cand.polit. fra UiO, men finner seg meget godt til rette bak rattet i en mediebedrift.
2 kommentarer

Legg igjen en kommentar

Les også

Den superbe Trump-imitatoren krasjlander med sin nye Netflix-spesial.
Disney gjenskaper det amerikanske romeventyrets barnestadium.
Michael J. Fox briljerer i litt utdatert «klassiker».
At sjakk kunne være så fascinerende, og spennende, hadde vi faktisk ikke trodd!

Aktuelle tilbud

Prisguiden.no er en kommersiell partner av lydogbilde.no. De leverer prisvarsling, produktinformasjon og oppdaterte priser.
Kate Mara begår barnerov i rotete og usammenhengende HBO-serie.
Apple og Hanks presterer flat spenningskurve i tannløst andreverdenskrigsdrama.
Med Diana på banen får vi for alvor et dystert innblikk i den følelsesmessig avstumpede britiske kongefamilien.
Herlig sjarmerende samtidsdrama med gjenkjennbare konflikter og utfordringer.
November byr på kalde dager og mørke kvelder - alt ligger til rette for mange timer foran TV-en.
I dag er det halloween, men hva skal du se for å komme i rett stemning?
Netflix har produsert en visuelt lekker film, med vakre skuespillere, men spesielt skummel er remaken av thriller-klassikeren så visst ikke.
Apple har produsert en av de bedre spionseriene på mange år.
Susanne Bier serverer et spennende, og vellaget, thrillerdrama på HBO.
14 år etter sitt første besøk er stjerne-«journalisten» fra Kasakhstan tilbake i US&A. Det går ikke stort bedre denne gangen.
The Boss tar blodfansen med bak kulissene under innspillingen av sitt nye album.
Netflix’ første norsk spillefilm har store ambisjoner og et fascinerende plott – men svikter dessverre på sentrale punkt.