Pirates of The Caribbean 5: Uinspirerte pirater

Pirates of The Caribbean 5 – Salazar's Revenge 3D

Femte runde ut med Johnny Depp & Co blir kun småfrekke enkeltscener uten mening og innhold.

Den norske suksessduoen Joachim Rønning og Espen Sandberg (Max Manus, Kon-Tiki) stod foran sin største oppgave da de i mai 2013 fikk jobben som regissører av gigantomaniprosjektet Pirates 5. Med et budsjett på vanvittige 1,8 milliarder kroner (kuttet fra opprinnelige 2 milliarder) lå det et tungt forventningspress på duoen. I snitt har de fem filmene omsatt for 7.150.000.000,- Med andre ord burde det være rikelig med penger på konto for mer eyeliner til Johnny Depp til neste film.

Apropos neste film, for vår del kan man godt avslutte franchisen nå – den begynner i for stor grad å minne om en irriterende, møllspist, grandtante man ikke blir kvitt. Hovedproblemer er at det etter hvert nærmet er «umulig» å skille den ene filmen fra den andre, til det er plottet og handlingsmønsteret alt for likt og formelorientert.

Denne runden er det den überslemme (og lett fordervede) kaptein Salazar (Javier Bardem) som vil (Johnny depp) til livs. For å stoppe ham, og samtidig bryte alle havets forbannelser, slik at faren (Will) til Henry Turner (Brenton Thwaites) skal settes fri, må de finne Poseidons trefork. Med på teamet får de den fyrrige, handlekraftige unge damen Carina Smyth (Kaya Scodelario).

Spesialeffektene er enestående og imponerer storveis. Alle de døde piratene ser virkelig lekre ut, det samme må sies om de utrolige undervannsscenene. Flere av enkeltscenene er også underholdende, blant annet en særdeles morsom henrettelsesscene. Men når det gjelder selve handlingen så er det ikke tenkt én eneste ny tanke i forhold til de fire foregående filmene – det er som å se en reprise, bortsett fra at en del av hovedkarakterene nå er erstattet. Selv Johny Depp virker som han går på rutine som den eksentriske sjørøverkapteinen; der han tidligere var morsom og satirisk, fremstå han i Salazar’s Revenge som nærmest påtatt og kunstig.

Det positive er at Geoffrey Rush har en betydelig rolle denne gangen, mer av ham og mindre av Depp, samt nye manusforfattere som kan tilføre noe nytt til franchisen, så kan flere filmer ha livets rett. Femte runde blir kun et eneste langt middelmådig, og overflødig, gjesp. 3 stjerner.

Billedkvaliteten er det lite å utsette på, men ser du 3D-versjonen er det MYE crosstalk og uskarphet, spesielt i mørke scener. Det heftige lydsporet (dts-MA 7.1) byr på fortreffelig detaljert surroundlyd fra det komplekse lydbildet, men samtidig mengder av trøkk. Bonusmaterialet gir oss en omfattende og god bakomfilm, bloopers og utelatte scener.

<
>
(Foto: Walt Disney)