: Percy Jackson og Lyntyven

I en salig blanding av og Harry Potter, Twilight, high school-filmer og Narnia, følger vi halvguden Percy Jackson på hans oppdrag med å befri moren fra Hades i Dødsriket og samtidig oppklare hvem som stjal lynet fra Zevs – høres ut som en salig blanding? Det er akkurat det filmen er!
Eventyr
Percy Jackson og Lyntyven

Visstnok kommer de greske gudene, titt og ofte, i sin kjødelige form ned til Jorden, hvorpå de nedlegger og befrukter tilfeldige kvinner. Avkommet blir halvguder med gudelige evner og krefter. Unge Percy Jackson, som bor i en sliten leilighet sammen med sin mor og den håpløse stefaren sin i New York er sønn av havguden Poseidon. Når så lynet blir stjålet fra Zevs og det brygger opp til gudelig krig, blir mistanken kastet på stakkars Percy. Guttungen blir brakt i redning i en treningsleir, ledet av Pierce Brosnan (som kentaur!), men moren klarer seg ikke. Etter et par dagers trening bærer det dermed av sted til Dødsriket. Hans to medsammensvorne er tøffingen Annabeth, og Grover som sidekick.

Premissene for filmen er slettes ikke uefne og Chris Columbus kan genren (har allerede regissert to Potter-filmer), men det hele ”forsøples” av at alt skal pakkes inn i ”kul” ungdomssjargong, en genreblanding som ikke fungerer i dette tilfellet. Det hele blir for pregløst og vanvittig konstruert, i tillegg sliter ungdomstrioen med overbevisende skuespill, og mye påtatt produktplassering. Men det fenger garantert den, mer eller mindre, ukritiske målgruppen, som vil la seg rive med av spesialeffektene og Potter-likheten.

Både lyd-(DTS-HD) og billedkvaliteten er meget bra, dog mangler skarpheten det siste lille for full score. Ekstramaterielet byr på den del minidokumentarer, samt filmen på DVD.

• Release: 23. juni
  • Regi: Chris Columbus