Oz: The Great and Powerful 3D

Etter mange år hengende fast i rettighetsproblematikk, kommer nå endelig en «oppfølger» til mesterverket Trollmannen fra Oz (1939). Vi serveres en enda mer visuell spektakulær film enn originalen, men med en liten dose mindre sjarm.
Eventyr
Oz: The Great and Powerful 3D

Som i originalfilmen befinner vi oss i ødemarken i Kansas, filmet i passende sort-hvitt (som kler 3D-mediet overraskende godt). Oz (James Franco) er en kvinnebedårer og lurendreier/«trollmann» av rang. Med sitt humbug-show får han kvinner til å sveve i luften, kaniner ut av hatten, og underklassen til å betale sine sure dollar og cent for å bivåne showet. I det han flykter fra en forsmådd ektemann, opp i en luftballong, kommer en enorm tornado og slynger ham til drømmelandet Oz.

I Oz regjere de to onde søstrene Theodora (Mila Kunis) og Evanora (Rachel Weisz) en del av landet, mens den dydige lillesøster Annie/Glinda regjerer over de underkuede. Kun én trollmann kan, ifølge sagnet redde befolkningen. Det spørs bare ikke om «vår mann» er mest interessert i å redde seg selv…

2013-versjonen er noe mørkere enn originalen, og musikknumrene er strippet ned til kun ett, de bærende elementene blir da hovedkarakterene, og her har man lykkes godt med castingen. Som slesks og selvsentrert sjarlatan er Franco et sikkerstikk, har akkurat det passe lille glimtet i øynene som lar ham slippe unna med sin oppførsel. Og vakrere hekser har vel knapt nok eksistert på det hvite lerret. Dog savner vi mer karakterutvikling, ikke minst fra Weisz og Kunis.

Som spektakulær familiefilm slår Oz: The Great and the Powerful meget godt an. Her er det akkurat passe dose med godlynt humor, fengende actionscener, morsomme (og søte) karakterer og noen skumlere episoder. Raimi er en visuell mester og har godt grep om den dramaturgiske utviklingen filmen igjennom, men vi savner litt av den mer barnlige sjarmen fra 1939-versjonen.

Filmen bobler over av blende skarpe farger og en detaljrikdom som savner sidestykket, her komme den sylskarpe 3D-billedkvaliteten til sin rett! 3D er også med på å gi dette fantasilandskapet en fascinerende dybde, samt en mengde popp-ut-av-skjermen øyeblikk. Lydsporet (dts-MA 7.1) er meget surroundvennlig, detaljrikt og med masse trøkk! I bonus serveres vi bl.a. Francos Oz-dagbok, forvandlingen til Kunis, utviklingen av landskapet, bloopers og Disney veien til Oz.

• Release: 17. juli 2013
  • Regi: Sam Raimi
  • Med: James Franco, Mila Kunis, Rachel Weisz, Michelle Williams, Zach Braff, Tony Cox, Joey King