: Nowhere Boy

DVD anmeldelse

Videokunstneren Sam Taylor Wood (43) debuterer som spillefilmregissør med Nowhere Boy – en film om den unge John Lennon.

Publisert 21.11.10 - 09:00
Nowhere Boy

Vi møter Lennon (Johnson) i tenårene i 50-tallets fattige Liverpool, hvor han i hovedsak sliter i forholdet med sin biologiske mor og tanten Mimi (Scott Thomas), som tok over oppdragelsen når moren fikk et sammenbrudd da Lennon var fem år gammel. Vi får også oppleve hans opprør og arroganse som fører til en flukt til musikken og tilfeldige møter med både Paul McCartney og George Harrison. Resten er historie.

Nowhere Boy kunne ha vært en hvilken som helst britisk sosialrealistisk film og på det planet fungerer den helt greit. Problemet blir at det er en film om selveste John Lennon, og man må stadig vekk minne seg selv på at det er han det handler om. Man kommer ikke ordentlig inn i karakteren og motivasjonene hans. I tillegg benyttes altfor enkle grep til å vise vei for Lennons retning i livet. Regissørens fokus på hans forhold til moren blir for tydelig klassisk Ødipus og for eksplisitt erotisk. Dette forsterkes ytterligere med tanke på forholdet mellom Taylor Wood og Johnson i virkeligheten. Dette kunne ha vært så mye mer interessant og severdig når man skal fortelle om en så viktig historisk person som John Lennon. I tillegg er castingen middelmådig og det samme gjelder, overraskende nok, musikksporet. Tre stjerner.

Utgivelsen på DVD kunne ha vært en anledning til å få belyst historien og produksjonsmessige grep, men det finnes ingenting av ekstramateriell – skuffende! DVD-en har riktignok et tilfredsstillende bilde og lydspor.

Nowhere Boy

• Release: 20. oktober
  • Regi: Sam Taylor Wood