: Nord

Under vinterens filmfestival i Berlin åpnet Nord et av sideprogrammene, ble tiljublet og fikk pris. Slik gikk det også senere i New York og på andre festivaler. I Norge gikk ikke mange og så den. Man kan i grunnen forstå begge reaksjoner. Ute ble Nord sett på som noe originalt og eksotisk, filmet i en kulde og et landskap få kjenner. Hjemme var det bare en snål film om en litt tykk ung mann på scootertur i en snø vi alle synes vi har for mye av om vinteren.

Publisert 12.09.09 - 10:00
Nord
Pål Bang-Hansen

Erlend Loe har skrevet det morsomme manuskriptet som nok er i tynneste laget til en spillefilm, riktignok episodisk som det skal være i en reisefilm. Vi følger Jomar, en tidligere psykiatrisk pasient, nå vaktmann i en skiheis, på vei nordover til sin lille sønn. Med seg i bagasjen har han sigaretter og en plastdunk full av sprit som snart går tom. Etter hvert bryter også snøscooteren sammen, men hele veien nordover treffer han på, og oppsøker mennesker som bor i nedslitte trehus ute i ensomheten. Møter fulle av sær og treffsikker, original humor av det mer forserte slaget. Det hele fortalt i en korthugget stil, helt uten prat, bare det ytterst nødvendige kommer frem.

Imponerende rendyrket, billedfortelling uten krimskrams og unødvendigheter noe sted. Nå hører det med til bildet at Philip Øgaard har fotografert, og bedre blir det simpelthen ikke. Hva han får ut av fargetonene i landskap, hus og mørke interiør er utrolig. For alle lesere av Lyd & Bilde som er interessert i den delen av film, gå hen, kjøp og lær. I tillegg er Anders B. Christensen i hovedrollen strålende dyktig. Filmen får fem stjerner, lyd og bilde seks. Ekstramaterialet inneholder blant annet en bra bakomfilm.

Nord

• Release: 15. juli 2009
  • Regi: Rune D. Langlo