: Non-Stop

I et fly fra New York til London mottar plutselig flypolitiet om bord meldinger fra en person om at vedkommende vil begynne å henrette en passasjer hvert 20. minutt om det ikke utbetales 150 millioner dollar. Et spennende plott som burde borge for en god film, eller?
Non-Stop

Liam Neeson er flypolitiet som har alle klisjeene knyttet til sin karakter, tragedie i familien, havarert ekteskap, en gi-faen holdning til livet og jobben, og han møter alltid full på jobb (noe alle kollegaene vet); i tillegg lider han av flyskrekk! På det som skal bli en rutinetur over Atlanterhavet blir han satt på en umulig prøve i det en om bord i flyet begynner å henrette passasjerer.

Filmen har et fascinerende utgangspunkt, gode skuespillere (Neeson, Julianne Moore, Lupita Nyong’o) og en spennende setting om bord i et lukket, klaustrofobisk miljø. Men krasjlander dessverre før den i det hele tatt letter!

Vi vet å verdsette en renspikket actionfilm som man kan kose seg med mens hjernen er «avslått», men her blir hele handlingsforløpet alt for usannsynlig og etter hvert direkte latterlig. Desto lenger Non-Stop spiller minner den mer og mer om en B-film fra 1970-tallet, med håpløse replikker, dårlig skuespill med svært teite karakterer, og en handling som vi tror mindre og mindre på. Filmen glimter stundom til, men nei, finn heller frem Con Air fra filmsamlingen!

Ok lydspor, samt en billedkvalitet som plages av en del pikselering. Intet bonusmateriell.

• Release: 13. august 2014   Regi: Jaume Collet-Serra
  • Med: Liam Neeson, Julianne Moore, Scott McNairy, Michelle Dockery, Nate Parker, Corey Stroll, Lupita Nyong’o