Nobels testamente

Regelbundet krim, basert på Liza Marklunds bestselger, om terrorangrep under Nobel-middagen i Stockholm. Flott foto og skuespill klarer ikke å dekke over et relativt tynt og forutsigbart manus.
Krim
Nobels testamente

I det Nobelprisen i medisin tildeles en kontroversiell forsker innenfor stamcelleforskning, skjer det et attentat under banketten. Tre sikkerhetsvakter og ledere for Nobelkomiteen omkommer i attentatet. Både politiet og media er overbevist om at målet var prisvinneren, men krimjournalist Annika Bengtzon (Malin Crépin) har en helt annen teori. Hun etterfølger rykter om intriger innad i Nobelkomiteen.

Liza Marklund kan krim, overhodet ingen tvil om det, men det blir både hennes styrke og store svakhet; for her blir det hele veldig formelorientert, noe søkt og svært forutsigbart. For dem av oss som har lest en del krimbøker blir det her svært lett å se når vi forsøkes villedet med falske spor, og løsningen på gåten blir dessverre alt for lite av en gåte. I tillegg tas det en del vel søkte snarveier i manuset for å komme i mål, der vi tidvis blir sittende å riste på hodet av mangel på troverdighet. Utsøkt foto, bra klipp og meget overbevisende spill av Crépin løfter Nobels testamente litt over middelmådighet. En helt grei krimfilm som vil passe svært godt i påsken, men en du har glemt ti minutter etter at rulleteksten har passert. Tre stjerner.

En flott produksjon med en usedvanlig bra billed- og lydkvalitet – som står til full score. Intet bonusmateriell.

• Release: 27. juni 2012
  • Regi: Peter Flinth
  • Med: Malin Crépin, Björn Kjellman, Leif Andrée, Erik Johansson, Felix Engström, Antje Traue
  • Genre: Krim
  • Land: Sverige
  • Tid: 1:30 t.

Nyhet: Nettforbruket på Black Friday har falt for første gang noensinne
Business

Vi begynner å bli lei Black Friday

For første gang noensinne har nettforbruket i forbindelse med Black Friday falt, det viser en ny rapport fra Adobe. I år ble det handlet for 8.9 milliarder dollar på nett i motsetning til 9 milliarder dollar i fjor.