Noah 3D

Om en film noensinne har fortjent betegnelsen episk bibeldrama, så er det Noah. Aronofsky vitaliserer bibelhistorien og gir den allmenngyldig, og dagsaktuell, mening.
Noah 3D

I følge Det gamle testamente (i Første Mosebok) var Noah etterkommer etter Adam og Eva, den 10. generasjon i direkte linje. Av Adam og Evas tre barn ble Abel slått i hjel av broren Kain, og Kains gren befolket Jorden. Blant avkommet til den tredje sønnen, Set, var det kun Noah og hans familie som overlevde – fullstendig i fred og harmoni, og i pakt med naturen.

Gud/Skaperen var visstnok så misfornøyd med menneskenes utvikling siden utvisningen fra Paradis, at han bestemte seg for å «reboote» hele prosessen. I drømme får dermed Noah «oppdraget» med å bygge en Ark som skal ta med seg ett par av samtlige dyrearter – deretter skal syndefloden komme og rense Jorden. Og tro oss, Noah (Russell Crowe) tar oppgaven på største alvor!

Den svært spennende og nyskapende regissøren Darren Aronofsky har tidligere gitt oss filmperler som Requiem for a Dream (2000), The Wrestler (2008) og Black Swan (2010). Så visst ingen overproduktiv regissør, men leverer alltid kvalitet i alle ledd, har et brennende fokus på mellommenneskelig drama og relasjoner, og briljerer med foto, klipp og dramaturgi. I så henseende er Noah intet unntak. Hans største produksjon og budsjett til dags dato, men han har definitivt ikke laget en tradisjonell katastrofe-/dommedagsfilm. Han maler historien med bred pensel og er så absolutt ikke subtil, men det kler faktisk denne «pompøse» bibelhistorien.

Aronofsky har tatt seg noen dramaturgiske friheter i tolkningen av historien, åpenbart for å øke spenningsnivået og skape gnisninger, noe som fungerer, selv om det virker litt forstyrrende med kjemper som minner om entene i Ringenes Herre. Selv om det er en sterkt religiøs historie vi bevitner, blir det aldri påtrengende, Noah er særdeles sterk i troen og følger Skaperen slavisk (slik han tolker Ham), noe som er godt i tråd med Det gamle testamente. Den eldgamle historien gis i Noah også relevans til dagens overflodssamfunn der overforbruk, begjær, egoisme og krig herjer – uten at vi skal trekke sammenligningene for langt.

Crowe er som skapt for den innbitte rollen som Noah, en mann med en oppgave som (fanatisk) skal gjennomføres – koste hva det koste vil. Jennifer Connelly leverer (som alltid) varene, og Emma Watson har med Noah for alvor trådt ut av Harry Potters skygge; her er hun glimrende og spiller på et stort register. Minst følelse får vi med Noahs eldste og yngste sønn, eldstesønnen blir lite annet enn et tafatt, hult glansbilde. Noah er noe ujevn, men gir deg topp underholdning – historietime og moralen får du på kjøpet. Fem stjerner!

Noah er en STOR film som krever et stort bilde og mye lyd. Surroundsporet (dts-MA 7.1 er utrolig detaljrikt, presist og med en dundrende bass; det til tross, dialogen drukner aldri. Billedkvaliteten briljerer, og selv i de heftigste cgi-scenene er alt sylskarpt og detaljrikt. 3D (konvertert) tilfører bildet en lekker dybde, uten at det går nevneverdig ut over skarphet og lysnivå. Bonusmaterialet består av tre dokumentarer som tar for seg filmingen på Island og konstruksjonen av den gedigne arken – alt interessant, men litt for lite.

• Release: 3. september 2014   Regi: Darren Aronofsky
  • Med: Russell Crowe, Jennifer Connelly, Ray Winstone, Anthony Hopkins, Emma Watson, Logan Lerman
  • Tid: 2:18 t.