: New York i et nøtteskall

DVD-anmeldelse

Dette er en film du sannsynligvis enten vil hate eller elske, vi gjorde ingen av delene, derimot vinglet vi mellom måpende beundring og apatisk likegyldighet filmen igjennom.

Publisert 09.09.09 - 10:00
New York i et nøtteskall

New York i et nøtteskall tar for seg det bisarre livet til teaterprodusenten Caden Cotard (Seymour Hoffman), hans problematisk forhold til medmennesker (kvinner spesielt), hans dødsangst og hypokonderi, hans perfeksjonisme og streben etter å skape noe nyskapende og genialt – og ravende galskap.

Livet hans tar en brå vending når fruen forlater ham, tar med seg datteren til Berlin og lever ut sin kunstnerdrøm, mens han samtidig får et stort stipend som gjør det mulig for ham å sette opp et gigantisk teaterstykke som i små og store drag omhandler hans eget liv og levnet. Hele New York blir gjenoppbygd i miniatyr inne i en gigantisk hall, og mange hundre skuespillere deltar. Prøvene til stykket pågår i 15-20 år! Underveis blir det stadig vanskeligere å skille mellom hva som er skuespill, fiksjon og hva som er virkelighet.

Kaufman har tidligere levert glimrende manus til bl.a. Being John Malkovich, Evig solskinn i et plettfritt sinn og Adaptation. Men underveis i New York…  mister regissøren Kaufman (og vi) både mål og mening. Mye av dette er helt sikkert tilsiktet, men vi er overbevist om at en mer erfaren regissør ville klart å hente noe mer ut av manusskriptet. Selv ikke glimrende skuespill av Hoffman og en mengde biroller kan redde filmen. Nei, skomaker bli ved din lest, heretter vil vi høre mer fra manusforfatteren Kaufman! Intet bonusmateriell og relativ slett lyd- og billedkvalitet.

New York i et nøtteskall

• Release: 15. juli 2009
  • Regi: Charlie Kaufman