: Nebraska

77 år gamle Woody Grant innbiller seg at han har vunnet 1 million $, men ingen vil kjøre ham for å hente gevinsten i Lincoln Nebraska – så han tar bena fatt.

Publisert 02.08.14 - 11:17
Nebraska

Woody (Bruce Dern) er en skikkelig stabeis av en gammel mann, dårlig til bens, lettere alkoholisert og med generelt skrantende helse, samt begynnende demens; men han har satt seg fore at han skal hente milliongevinsten (som kun er et reklamepåfunn) for å kjøpe seg en ny pick up og en kompressor. Til slutt forbarmer yngstesønnen, David (Willl Forte), seg over ham. De to drar ut på en svært annerledes road movie, der gammelt grums kommer til overflaten, mens også nye bånd og felles forståelse knyttes.

På veien tar de et lite (uønsket) stopp hos Woodys slektninger i en bitteliten småby i Nebraska. Familien består av noen herlige sære karakterer, som alle raskt kaster seg over Woody for å få en bit av hans imaginære penger. Sjelden har rednecker blitt portrettert med så mye varme og underfundig humor. Imens knytter far og sønn stadig sterkere relasjoner.

Med kun seks filmer på CV-en er ikke Alex Payne er særlig produktiv regissør, men han har tidligere gjort svært sterke filmer som Sideways og About Schmidt. I Nebraska tar han oss med på en reise i sine barndomstrakter, og portretterer et brutalt ærlig bilde av både den golde Midtvesten, generasjonskonflikter og det kompliserte forholdet mellom far-sønn, men med mye kjærlighet. Utsøkt, og subtilt, skuespill av en aldrende Bruce Dern, en fantastisk rørende historie, nydelig foto og elegant klipp gjør dette til en av årets virkelige filmperler. Seks tindrende stjerner!

Utsøkt og blendene skarp billedkvalitet i sort-hvitt, akkompagnert av et flott lydspor. Bonusmaterialet består av en absolutt severdig halvtimes bakomfilm.

Nebraska

• Release: 16. juli 2014   Regi: Alexander Payne