: National Lampoon’s Vacation Collection

Samleboks med alle de rare og sære ferieopplevelsene til den, mildt sagt, uvanlige familien Griswold, med en far som ikke akkurat har de best utviklede sosiale antennene. Tidvis meget morsom, men sterkt sprikende kvalitet filmene imellom.
Komedie
National Lampoon’s Vacation Collection

Chevy Chase kom fra Saturday Night Live og hadde sin glansperiode på 1980- og ’90-tallet, med Fletch og Spioner som oss som høydepunkt. Hele fire filmer ble det om den “gjennomsnittlige” amerikanske familien, fra en Chicago forstad, med en ADHD-far som har et stort hjerte men ikke alltid vet når nok er nok. I denne boksen får vi Hjelp, vi må på ferie! (1983), Hjelp vi må på ferie til Europa! (1985) og Vegas Vacation (1997). Merkelig, og skuffende, nok har de ikke tatt med høydepunktet i serien, Hjelp, det er juleferie! (1989).

Filmene byr på relativt enkel slapstick-humor, men Chevy Chase leverer det med en så stor mengde sjarm og god timing at vi, stort sett, lar oss rive med av den infantile humoren. Her er det kunsten å kjenne seg igjen i sin egen familiesituasjon, riktignok outrert, som får oss til å trekke på smilebåndet. Best ut er førstefilmen, med The Griswolds på kjøretur gjennom USA, med familieparken Walley World som endepunkt. Alle som har vært på bilferie vil smile gjenkjennende! Andrefilmen blir en ekspressreise gjennom Europas største hovedsteder, kun småmorsom, mens Vegasferien er å skvise en tørr sitron. Pinlig dårlig.

Kvalitetsmessig er ikke denne boksen noe høydepunkt. Lydsporet er varierende med relativt flat og hul lyd (best på førstefilmen), mens billedkvaliteten gjennomgående er bra. Bonusmessig får vi kun en kort intro, kommentarspor (av bl.a. Chase) samt en minidokumentar.

• Release: 22. mai 2013
  • Regi: Harold Ramis
  • Med: Chevy Chase, Beverly D’Angelo, Anthony M. Hall, Randy Quaid, Jason Lively, Dana Barron