Narkojakt uten sting

The Infiltrator

Den fascinerende historien om den virkelige narko-infiltratøren mangler brodd og dramaturgi.
Krim
Narkojakt uten sting

Bryan «Breaking Bad» Cranston spiller super-infiltratøren som på midten av 1980-tallet går under cover inn i de innerste kretsene til den colombianske mafiaen. Med base hos Miami-politiet setter de seg fore å kappe hodene av toppmennene; en operasjon som medfører at «Mazur» (Cranstone) i årevis må ofre sitt normale liv, og leve i konstant frykt.

Det er i utgangspunktet en særdeles fascinerende og spennende historie vi her får servert. Det var på begynnelsen av 1980-tallet at narkoen for alvor begynte å flomme inn over de amerikanske grensene, med sørlige Florida som hovedhavn. Det kom inn narko tilsvarende ca. 3,5 milliarder kroner i uken, og Ronald (og Nancy) Reagen erklært krig mot narkokartellene.

Den erfarne «Mazur» får med seg rookien Kathy (Diane Kruger) for å fremstå som det perfekte paret overfor kartellets mann i Miami. Med døden som innsats trenger de stadig tettere inn på livet til mafiaen, selveste Pablo Escobar og kartellets bankforbindelser. Dessverre oser det overflatisk TV-film av denne produksjonen. Den er åpenbart laget på et lite budsjett, og flere av scenene ser nærmest amatørmessig ut. Verre er det dog at dramaturgien halter avgårde. Med et så spennende utgangspunkt, og gode skuespillere, burde vi ha sitret at spenning i to timer. En absolutt godkjent film, som gir helt ok underholdning en onsdagskveld i vintermørket, men som aldri når sitt fulle potensiale. 3 stjerner.

Billedkvaliteten er varierende, med enkelte scener skjemmet av støy, manglende detaljer og farger uten smell. Ok lydspor. Dessverre intet bonusmateriell.

picture1
<