Mr. Turner

Den britiske regissøren Mike Leighs film om den legendariske kunstmaleren J.M.W. Turner er spekket med kvalitet i alle ledd. Dessverre gir den et uklart bilde av hovedpersonen i en tidvis litt kjedelig affære.
Mr. Turner

Timothy Spall gestalter den store og eksentriske kunstneren Turner som levde i England i perioden 1775-1881. Han tar sin fars død meget tungt og utnytter kjærligheten fra sin egen hushjelp mens han samtidig utvikler et nært forhold til en velstående husvertinne. Turner lever et blandet liv blant folket og aristokratiet og oppnår en stor status som gjør ham både elsket og hatet.

Mike Leigh er en av de mest anerkjente britiske regissørene og har tidligere imponert med filmer som Naked, Secrets and Lies og Vera Drake. Mr. Turner er også en film med utmerket foto, kostymer, filmmusikk og produksjonsdesign i toppklassen. Filmen ble også nominert til Oscar for alle disse kategoriene. Timothy Spall gjør en stor innsats i hovedrollen og ble belønnet med prisen for beste mannlige skuespiller i Cannes. Når det er sagt så er selve fortellingen for vag. Vi blir ikke godt nok kjent med Turner og historien blir for statisk som gjør at filmen blir litt kjedelig med sine 150 minutter. Likevel er Mr. Turner en beundringsverdig film om en fascinerende legende. Fire stjerner.

Mr. Turner_5 Mr. Turner_4 Mr Turner scene from film Mr. Turner_2
<
>