filmanmeldelse: Mother!

Mother!: Uforglemmelig ubehagelig

Mesterregissør Darren Aronofsky gir deg en ubehagelig filmopplevelse du vil bruke tid på å «riste av deg».
Karakter
Mother!
Annonse
Annonse
forfatter

En av vår tids mest spennende regissører, amerikanske Darren Aronofsky er ikke redd for å bryte konvensjoner, eksperimentere og (om nødvendig) sjokkere. Med filmer som Requiem for a Dream, The Wrestler og Black Swan på CV-en har han litt å leve opp til, og Mother! står så visst ikke tilbake for hans tidligere verk.

Vi blir nærmest vitne til et kammerspill i det vi entrer det store, gamle, øde huset til «Mother» (Jennifer Lawrence) og hennes tyve år eldre forfatterbohem av en ektemann (Javier Bardem). Hele handlingen foregår i det eldgamle huset som Lawrence står for hele renoveringen av etter en brannkatastrofe vi bare aner konturene av. Ektemannen lider av langvarig skrivesperre og blir mer og mer frustrert dag for dag – inntil han finner inspirasjon i et eldre ektepar (Ed Harris og en fabelaktig frisk Michelle Pfeiffer) som plutselig invaderer familieidyllen.

Mother! er en film det er svært vanskelig å sette i bås, den frontes som en grøsser, men befinner seg mer i genren dramathriller krydret med psykologisk grøss. Aronofsky har selv kalt den en uforklarlig film. Vi er overbevist om at regissøren blant annet har latt seg inspirerer (han har også skrevet manuset) av grøsserklassikeren Rosemarys Baby, der den både henter litt tematikk og, ikke minst, snikende uhyggelige stemning fra. Hele filmen er gjennomsyret av en ubehagelig, nærmest ubestemmelig, stemning, der vi konstant aner at noe er fryktelig galt uten at det eksplisitt vises.

Jennifer Lawrence er “Mother” (Foto: Fox Paramount)

 

Annonse

Som rød tråd går forfatterens fantastiske egotripp og oppblåste selvbilde, der hele universet sentrerer rundt ham – og hennes eneste rolle er å være hans inspirasjon (og påfølgende fødemaskin). Her kan man fritt tolke inn alle mulige metaforer, men skjærer man handlingen inn til benet er det mest fascinerende den, tilsynelatende, normale hverdagen som sakte men sikkert forvandles til et ufattelig, helvetes, mareritt.

Handlingen blir utover mer og mer outrert, og noen vil nok falle av lasset, men aksepterer du premisset serveres du en psykologisk grøsser av de sjeldne, der Jennifer Lawrence leverer en av siste beste roller! Fem stjerner.

Billedkvaliteten er bevisst holdt noe dus og blass, med en del støy i bildet. Lydsporet (Dolby Atmos) er heftig og kler det komplekse surroundsporet – subwooferen får tidvis virkelig kjørt seg. En meget god, halvtimes lang, bakomfilm samt minidokumenter om spesialeffektene i bonusmateriell.

<
>
(Foto: Fox Paramount)
Vi setter stor pris på at du leser Lyd & Bilde
for å lese videre.

NYHET - nå kan du betale med Vipps!

Prøv Lyd & Bilde i 30 dager for 49 kr

Få full tilgang til alle +artikler, Nordens største testarkiv, guider, anmeldelser og ukentlig nyhetsbrev. Se flere muligheter her
Fakta
  • Blu-ray
  • Release: 29. januar 2018
  • Regi: Darren Aronofsky
  • Med: Jennifer Lawrence, Javier Bardem, Ed Harris, Michelle Pfeiffer, Brian Gleeson, Domhnall Gleeson
  • Genre: Grøsser
  • Land: USA
  • År: 2017
  • Tid: 2:01 t.

 

IMDB Rating

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

 

forfatter

Tor Aavatsmark

(f. 1974): Lyd & Bildes dedikerte filmanmelder, samt administrerende direktør. Tor har jobbet i L&B siden 2005. I perioden 2003-2005 var han og en partner eiere av et magasinforlag, med blant annet et filmmagasin i porteføljen, en interesse han har dratt med seg inn i L&B. Tor er utdannet cand.polit. fra UiO, men finner seg meget godt til rette bak rattet i en mediebedrift.
Annonse
Annonse

Aktuelle tilbud

Prisguiden.no er en kommersiell partner av lydogbilde.no. De leverer prisvarsling, produktinformasjon og oppdaterte priser.

Les også

Serieversjonen av den svenske filmsuksessen leverer mer av det samme, i et heseblesende, men etter hvert repeterende, tempo.
At 40 % av spanske menn går på horehus var en sjokkerende nyhet for oss – men jammen makter ikke Álex Pina å lage heidundrende underholdning ut av tragedien.
April byr på mye snadder fra strømmetjenestene, nå kan du også strømme innhold fra nykommeren Paramount+.
En hyperaktiv, sterkt alkoholisert og gudbenådet sjarmerende flyvertinne, kan det virkelig bli god underholdning ut av.
Det blir definitivt ingen ekte påskeferie uten thriller og/eller påskekrim!
Den etterlengtede oppfølgeren til det friske pustet av en superheltfilm, Wonder Woman, ender opp som årets største skuffelse.
Nykommeren Paramount+ lanseres med Maisie Williams som rappkjeftet eremitt som brått slippes ut i det fri. Morsomst, men noget uforløst.
Disney+ beviser at det fortsatt er mer spennende materiale å formidle fra det rikholdige Marvel-universet.
Mange filmer har i ettertid blitt «pusset» på av en misfornøyd regissør – men ingen så omfattende som Justice League.
En av 1980-tallets store komikere, Eddie Murphy, forsøker virkelig hardt å gjenopplive komiklassikeren – men ender opp med å servere en langt mindre sjarmerende kopi.
Oppfølgeren følger i de samme fascinerende fotsporene som førstesesongen – og det i seg selv er ikke negativt.
Årets første vårmåned byr lyse, snøfrie dager, og mengder av spennende innhold fra strømmetjenestene.
New Orleans’ mest respekterte dommer havner i gjørme til langt oppover livet.
Hva om det var Sovjetunionen som først fikk plassert en mann på Månen?
Big Sky er det levende beviset på at selv en av bransjens mest erfarne, og anerkjente, serieskapere kan bomme.
Tom Hanks briljerer i sobert western-epos med hjertet på rett sted.