L&B JULEKALENDER 2022

Anmeldelse Deadpool

Morsom Marvel-metafilm!

Ryan Reynolds tar den helt ut i særdeles leken superheltfilm.

Publisert 13.01.17 - 11:15
Deadpool

Utgangspunktet for Deadpool kunne tilsynelatende virke lite tiltalende. Fox gikk på en gigantisk smell da de serverte påkostet action fra Marvel-universet med fjorårets Fantastic Four. Filmen ble en gigantisk flopp som fikk hard medfart fra kritikere og publikum. I tillegg fristet det ikke med et gjensyn av Ryan Reynolds som superhelt etter den skuffende Green Lantern fra 2011. Skepsis har snudd til suksess og Deadpool har fått frem smilene til både Fox, Reynolds og filmelskere.

Filmen forteller historien om hvordan spesialsoldaten Wade Wilson (Ryan Reynolds) får livet sitt snudd fullstendig på hodet. Han blir rammet av en alvorlig sykdom men får muligheten til nytt liv gjennom et eksperiment. Prosjektet mislykkes men gir Wade utrolige krefter som resulterer i at han tar alteregoet Deadpool. Bevæpnet med de nye egenskapene, og en solid (over)dose humor, starter jakten på mannen som nesten ødela livet hans.

Ingen tvil om at Deadpool må ha føltes godt for Fox og Ryan Reynolds. Etter nedturene, med nevnte Fantastic Four og Green Lantern, har begge parter slått hardt tilbake med denne gigantiske suksessen. Både filmanmeldere og kinopublikum har applaudert filmen som for øyeblikket ligger på topp 200 på IMdB. Oppmerksomheten og skrytet er da heller ikke vanskelig å forsvare da Deadpool er en usedvanlig severdig og fornøyelig film.

DEADPOOL deadpool_11 deadpool_8 deadpool_7
<
>
Deadpool (Ryan Reynolds) reacts to Colossus’ (voiced by Stefan Kapicic) threats.

Manuset til Rhett Reese og Paul Wernick er svært godt og fullstappet med knivskarp dialog og fiffige referanser på mange plan. Sjeldent har vi fått servert så uendelig mye grov humor og detaljrikdom i en film uten at det blir for platt eller pretensiøst. Deadpool prøver aldri å være noe annet enn et underholdende harselas – og det gjør den med stil. I tillegg får man actionscener som er ufattelig velkoreograferte og utført med ypperste eleganse.

Reynolds har hatt en varierende karriere men passer utmerket til rollen som den frekke antihelten med glimt i øyet. Ellers er T.J. Miller (Silicon Valley) en av flere morsomme karakterer som løfter totalinntrykket. Deadpool er på en måte så fullstendig selvreflekterende og kynisk i sin form at den nærmest legger alle superheltfilmer døde. Det vil neppe skje etter all suksessen genren har opplevd, og det er heller ingen stor overraskelse at det kommer en oppfølger neste år. Det store spørsmålet blir: Hva i all verden skal de finne på da? 5 stjerner.

Deadpool er en av de (foreløpig) få nye filmene som utgis i det nye formatet 4K UHD BD, noe som gir en billedopplevelse som sprenger de fleste skalaer! Spesielt når råmaterialet også er skutt i 4K får vi en superb billedkvalitet, med sylskarpe kontraster, nydelige, naturlige farger og en dybde som nærmer seg 3D-kvalitet. Lydsporet (Dolby Atmos) står i stil med en så stor produksjon, og mestrer til det fulle alt fra heftig actionscener til rolig dialog like elegant. Bonusmaterialet på 4K-discen er kun to kommentarspor, mens du på den medfølgende BD-discen får en særdeles god bakomfilm, stillbilder, bloopers og utelatte scener.

Lese hele artikkelen? eller registrer deg.

1 måned 49 kr
(prøveperiode, ingen bindingstid.)