Monsters vs. Aliens

• Release: 7. oktober 2009
  • Regi: Rob Letterman
  • Med: Reese Witherspoon, Seth Rogen, Hugh Laurie, Kiefer Sutherland, Paul Rudd
  • Genre: Barn
  • Tid: 1:34 t.

Det blir noe annet å få filmen hjem i stua med fire par røde og grønne pappbriller som skal gjøre samme nytte. Det gjør de slett ikke. Fargene på plasten er så mørke at bruker man brillene forsvinner fargene på filmen. Tar man dem av er filmen heldigvis like sebar, men den tredimensjonale effekten er selvfølgelig borte. Stort sett tviler vi på at 3D blir noe annet enn en døgnflue på kino med dagens teknikk, til hjemmebruk er vi enda mer skeptiske.

Dette er historien om Susan som på bryllupsdagen kommer borti en meteoritt, vokser seg kjempesvær og bures inn i en hemmelig amerikansk anstalt for oppbevaring av monstre. Når jorden en dag blir invadert av et uhyre fra det ytre rom som vil tilegne seg verdensmakt, og amerikanerne ikke kan forsvare seg mot, selv med de mest avanserte våpen, trekkes monstrene ut av skapet. Det går selvfølgelig bra til slutt med både brud og brudgom. Det hadde ikke vært barnefilm ellers.

Dessverre er filmen ganske flat, det minst spennende vi har sett av utallige amerikanske animasjonsfilmer som flommer over oss. Nei, finn heller en av de mange andre, dette blir sjeldent morsomt, hverken for barn eller voksne. Vi er slemme og gir tre stjerner til filmen fem til lyd og seks til bilde. Ekstramaterialet er rikholdig og fortjener fire stjerner.

LB+ TILBUD: 1 uke kun 19 kr
Få full tilgang til lydogbilde.no, testarkiv med over 6000 tester, fordelsklubb, guider, nyheter, film/serie anmeldelser og mye mer.

Pål Bang-Hansen