: Modig

Når det gjelder filmer fra geniene bak Disney/Pixar er vi blitt virkelig bortskjemt med teknisk briljante (alltid) mesterverk (stor sett), med Modig (Brave) setter selskapet nok en gang ny animasjonsteknisk standard – derfor ekstra synd at de ikke har gått noen ekstra runder med historien.

Publisert 04.12.12 - 11:50
Modig

På det skotske høylandet sitter den godslige Kong Fergus og hygger seg med god mat og drikke, sine jakthistorier og sin familie; en familie bestående av kone, to viltre tvillingsønner og den egenrådige rødtoppen Merida. Merida er i ferd med å bli en kvinne, og foreldrene forbereder hennes bryllup – uten hennes viten og vilje.

Modig går dermed rett inn i den dagsaktuelle debatten som raser rundt den forkastelige skikken med tvangsekteskap, noe som er modig gjort av Disney! Men når så vår unge, fyrige heltinne gjør sitt ungdomsopprør, med relativt store konsekvenser for sin mor, så dabber både dramaturgien og filmens nerve av. Animasjonen er utsøkt og nydelig i sitt flotte landskap og med noen elegante actionsekvenser (som sikkert kan bli i sterkeste laget for familiens aller yngste), og karakterene er fargerike i en historie ispedd en passe dose humor; men, det blir dessverre alt for forutsigbart og tidvis kjedelig.

Her åpnes ballet med et pang og en kontroversiell avgjørelse, som dessverre ikke følges opp, moralen ligger som et tykt, og alt for åpenbart, teppe over hele filmen, der alle skjønner at hovedpersonen må bli voksen og mindre egosentrisk – en tematikk som så til de grader var tilstede i Disneys Min bror bjørnen (2003). Modig er en visuell nytelse og så visst en opptur etter Biler, men fra Disney/Pixars første inntreden i den klassiske eventyrverden så har vi lov å forvente mer. Fire sterke stjerner!

I 3D ser filmen helt fantastisk ut! Billedkvaliteten er strålende, med sylskarpe kontraster, klare og knallsterke farger, og en dybde av en annen verden. Det heftige lydsporet (Tru HD 7.1) yter den actionspekkede filmen full respekt, med et meget presist surrsoundspor og masser av trøkk i dypbassen. På bonusfronten får vi bl.a. to gode kortfilmer, alternativ åpningsscene, stills, utelatte scener, kommentarspor og en rekke minidokumentarer – vi savner dog en grundig bakomfilm.

Modig

• Release: 5. desember 2012
  • Regi: Mark Andrews