Mission: Impossible Extreme Trilogy

Med lanseringen av Mission: Impossible Ghost Protocol på kino er det et passende tidspunkt å lansere den actionpakkede spiontrilogien på BD. Skjønt, trilogien er tidligere lansert på BD i Skandinavia – men da utekstet!
Mission: Impossible Extreme Trilogy

Mission: Impossible
En gang i fjernsynets tidlige barndom var Mission: Impossible en amerikansk detektime der CIA-agenter kjempet med umulige oppgaver de løste i løpet av femti minutter. Dette var i den kalde krigens dager da kampen sto mellom oss, de gode kreftene, og de slemme på den andre siden av jernteppet. Det er dermed naturlig at åpningen av filmen er lagt til vakre Praha med sin bro, katedral og fine jugendhus. Allerede etter få minutter blir mange av CIAs dyktige menn drept når de skal forhindre at disketten med CIA-agentenes navn faller i gale hender. Bare Tom Cruise står igjen, og han beskyldes for å være muldvarp!

Regissør Brian De Palma har stålkontroll på dette i bunn og grunn klassiske spiondramaet som kommer pakket inn i et forrykende actionmakeri, og utnytter alt det moderne leketøyet med en mesterlig hånd mens han til fullkommenhet bruker opptaksstedenes muligheter; med en Tom Cruise som skapt for rollen som den reneste Duracell-kaninen av en agent. Herlig overdrevne stunt i en intelligent ”adrenalinfilm”!

6 stjerner

Mission: Impossible II
Andre kapitel av Mission: Impossible er også seriens svakeste. Hunt må jakte på en tidligere kollega som har planer om et spre et nytt dødsfarlig virus som tilsynelatende ikke har noen kur – og dreper innen 20 timer.

Filmen bærer særdeles preg av at det er Jon Woo som sitter i registolen – på godt og vondt. Her er det slow mo action en mass, flaksende duer og nynnende musikk i de heftigste og overkoreograferte actionscener. Lekkert å se på, ja visst, men dessverre med et manus som langt i fra har samme substans som originalen.

Thandie Newton er dog et funn som den vakre, særdeles feminine og vevre mestertyven som blir nøkkelen til Hunt inn i skurkens hjerte og hjerne. Plottet blir for søkt og karikert, men Cruise leverer nok en gang et særdeles velpolert actioneventyr med spektakulære scener og fengende stunt, men dette er langt i fra første filmens subtile plott og fortellerstil.

4 stjerner

Mission: Impossible III
Regissert av unge J.J. Abrams, som faktisk debuterer med denne gigantiske actionfilmen, tok produsentene et meget dristig valg – som viser seg å være heldig også. Hunt har slått seg til ro og skal gifte seg med Julia (Michelle Monaghan) som selvfølgelig ikke aner hva han virkelig driver med. Forlovelsesfesten avbrytes og Hunt flyr ut ved morgengry for å redde en medagent fanget i Berlin. Det går dårlig med venninnen som har fått en bombe inn i hodet, og i Berlin får Hunt kontakt med filmens hovedskurk, Philip Seymour Hoffman, som har tenkt å ødelegge hele verden gjennom en sak som blir kalt ”Harelabben”.

Det er imponerende velgjort, spennende hele veien, uten pusterom av noe slag selv om vi aldri er usikre på om det skal gå bra til slutt. Faren er selvfølgelig at teknikken kan ta overhånd her og der, det blir ikke plass til noe annet enn skyting og ødelagte metalldeler gjennom lufta. Hoffman er en særdeles vellykket überskurk som den kyniske og arrogante mesterhjernen. Et særdeles vellykket actioneventyr!

5 stjerner

Hyggelig å konstantere at billedkvaliteten er noe forbedret siden forrige BD-utgivelse, her er den nesten optimal. Optimal er dog lydsporet! Det omfattende bonusmaterialet byr bl.a. på en mengde minidokumentarer, bakomfilmer, trailers, intervjuer, historien i tilbakeblikk, stills og kommentarspor. Kun tredjefilmen er tynt utstyrt.

• Release: 4. januar 2012
  • Regi: B. De Palma/J. Woo/J.J. Abrams
  • Med: Tom Cruise, Ving Rhames, Thandie Newton, Philip Seymour Hoffman, Michelle Monaghan