Metropolis

DVD anmeldelse

Ingen seriøs samler av film kan greie seg uten å ha et eksemplar av denne klassikeren i hyllen.
DramaSci-Fi
Metropolis

Her kommer Metropolis lengre enn vi noensinne har sett den, digitalisert og fremfor alt rekonstruert. Originalen i hele sin lengde eksisterte ikke, men fra ulike kanter har man funnet frem manglende biter og satt dem sammen. Noen film fullstendig lik originalen er det ikke blitt, men det holder for oss, og det samlete resultat er lagt på lyd fra stort orkester. Filmen ble som kjent ferdig to år før lydfilmen kom. Det er en mer komplisert Metropolis enn de vi har sett mange ganger før, og enda mer fantastisk i form. Produsert like etter den tyske ekspresjonismens storhetstid da futurismen hadde brutt gjennom i Italia, er det en forstemmende fremtidsvisjon som vises frem. Massene lever og arbeider på døgnskift i kjellernes mektige fabrikker mens overklassen lever i et slags jordisk paradis oppe i skyskraperverdenen. Der er det en mann som regjerer nådeløst og bestemmer liv og død. Men han har en sønn som plutselig, selvfølgelig i møte med en kvinne fra dypet, oppdager sammenhengen, og filmen ender opp i mottoet at hjertet megler mellom hender og hjerne.

Men før det, bilder av en fremtidsverden med en by som ennå ikke er skapt, massescener vi aldri hadde sett maken til på film, og en selv i dag imponerende sluttsekvens med kaskader av vann som truer med å drukne alle dem som har åpnet kranene. Filmen er altså laget av Fritz Lang og ble nok av mange sett på som et varsel om herrefolket og nazismen som skulle komme. Fritz Lang reiste da også til USA og laget glitrende film noir der da Hitler kom til makten, mens hans hustru Thea von Harbou som skrev boken og manuskriptet filmen bygger på ble igjen i Tyskland og fortsatte sitt arbeide under nazismen.

Filmen får selvfølgelig seks stjerner. Ekstramaterialet er en typisk og grundig, men nokså ordinær dokumentar om restaureringen av filmen. Vi gir tre stjerner, for dette kunne vært gjort mer spennende.

• Release: 23. september
  • Regi: Fritz Lang
  • Med: Alfred Abel, Gustav Frölich, Rudolf Klein-Rogge, Fritz Rasp, Theodor Loos