TESTER GUIDER SERIER/FILM L&B FORUM HØYTTALERE TV HODETELEFONER HI-FI FOTO BIL & MOBILITET SMARTE HJEM HJEMMEKINO DATA MOBIL GAMING

Metro 123 kapret

Travolta som terroristen og Washington som den gode samaritan, dette må det da bli god underholdningsfilm av. Og ja, Metro 123 Kapret har blitt en riktig så underholdende film, dog ikke uten sine åpenbare svakheter.

Publisert 25.02.10 - 00:00
ActionKrimThriller
Metro 123 kapret

Ryder (Travolta) og hans gjeng med ubehøvlede yrkeskriminelle kaprer et T-banetog i New York. Kontakten med utenomverden opprettes via sentralen og Walter Garber (Washington), som tilfeldigvis har posten akkurat denne dagen. Ryder er av den hensynsløse typen, men like fullt sofistikert, minner litt om Jeremy Irons i Die Hard i New York. Han er åpenbart en mann som har intet å tape, og dermed ekstra farlig. Ryder fremstiller kun ett krav: $ 10 millioner, levert innen én time, ellers begynner han å skyte ett gissel hvert minutt; samt at han nekter å kommunisere med andre enn Garber; en mann som er tiltalt for korrupsjon og derfor midlertidig degradert, men i Ryders øyne er den Store helten.

Filmen er en remake basert på originalen fra 1974, ikke har vi sett originalen men vi kan garantere at den ikke var så ”teknisk” orientert som denne versjonen. Scott (regi) har litt for mye fokus på ”krøssklipping” og kule kameravinkler, noe som etter en stund virker mer forstyrrende enn forfriskende. Men du verden hvor bra de har klart å bruke selve byen New York som en av de viktigste deltagerne i dette intense dramaet. Det hoppes fra bygning til bygning i stor fart, politimotorsyklene raser gjennom de kjente gatene og fugleperspektiv av Manhattan setter det hele i et fascinerende perspektiv. Og de trange og mørke tunnelene i New Yorks undergrunn innbyr virkelig til klaustrofobiske tilstander – og det før strømmen er tatt. Det hele med 9/11 som et uuttalt bakteppe, i det kapringen medfører en umiddelbar nedgang på NYSE.

Svakheten med Metro 123 Kapret ligger i et for lite bearbeidet manus. Det er selveste Brian Helgeland som står bak manuset, en mann som har filmer som L.A. Confidential, Mystic River og Payback på CV’en, men her serverer han oss et plott med alt for mange åpenbare hull og usannsynligheter. I tillegg glorifiserer han Garber ut i det pinlige. Samtidig har vi store problemer med å akseptere at Ryder tidligere var en av toppene på Wall Street. Filmens midtseksjon er den mest intense, og det er faktisk James Gandolfini som kommer best ut av det; derimot blir slutten skikkelig uforløst og en skuffelse. Men, alt i alt, er Metro 123 Kapret en godt over gjennomsnittet actionthriller som gir deg den ekstra lille spenningen du trenger for å komme deg igjennom hverdagen!

Filmen inneholder, naturlig nok, en mengde med svært mørke scener langt der nede i New Yorks sjuskete T-banenett (tro oss, vi har vært der!), like fullt takler Blu-ray-versjonen disse mørke scenene med bravur. Lydsporet (DTS-HD) er også av fortreffelig kvalitet. Med ekstramaterialet har de også vært generøse, der det mest interessante er kommentarsporet samt den omfattende bakomfilmen og dokumentaren om New Yorks virkelige undergrunnsnett.

Lese hele artikkelen? eller bli medlem av LB+.

• Release: 17. Februar
  • Regi: Tony Scott