anmeldelse: Maze Runner 3 – Dødskuren

Heftig action, uengasjerende karakterer

Brikkene faller på plass i den actionmettede Maze Runner-finalen.
Karakter
Sci-Fi
Maze Runner 3 – Dødskuren
Annonse
Annonse
forfatter

Den første Maze Runner-filmen kom som et frisk pust innenfor den fremvoksende ungdomsfilmgenren. Et intelligent, finurlig plott, med overraskende vendinger. Andrefilmen ble en mistrøstig eksportetappe uten hverken mening, sjarm eller action, mens sistefilmen er en blodtrimmet actionkruttønne, der karakterene fullstendig kommer i bakgrunnen, ei heller kan serien lenger lokke med en forfriskende plottvist.

Første scenen er som tatt rett ut i fra en Fast & Furious-film, i det våre unge helter skal befri Minho (Ki H. Lee) fra et godstog i full fart gjennom ørkenen. Tøft, lekkert og et skikkelig adrenalinkick av en start på finalefilmen. Minho får de ikke tak i, men topp underholdningsverdi byr åpningsscenen på. Minho blir fraktet til WCKDs siste trygge havn, en gloriøs skyskraperby sikret av megamurer og omringet av slum, nød og tungt virusinfiserte personer.

Thomas (Dylan O’Brien), Newt og Brenda setter seg fore å befri Minho, for så å rømme så langt som mulig unna WCKD. På veien møter de nye farer, og gamle kjente. Ikke minst må Thomas stille seg det store spørsmålet: Kan han stole på Teresa (Kaya Scodelario) som forrådte ham så fundamentalt?

Actionsekvensene kommer tett, og budsjettet har definitivt vokst med seriens popularitet, men på veien har den mistet mye av sine karakterers sjarme, originalitet og evnen til å få oss seere til å bry oss om dette postapokalyptiske samfunnet. Det er nesten betegnende at det er nok en scene med kjøretøy (buss) involvert som får oss til å sette oss ytterst på sofakanten. Til tross for at verden er i ferd med å under, og våre venners liv står på spill, så evner dessverre ikke Dødskuren å engasjere.

Annonse

Maze Runner 3 ser flott og påkostet ut, og gir oss så absolutt noen severdige actionscener, i tillegg samles de fleste løse trådene. Fan av de to første filmene vil nok ikke bli skuffet, for alle oss andre blir det nærmere to og en halv time (tre kvarter for lang!) med særdeles lite engasjerende samlebåndsaction. 3 stjerner.

Teresa (Kaya Scodelario) jobber nå for WCKD (Foto: Produsenten)

 

4K-utgivelsen byr på prikkfri teknisk kvalitet. Et særdeles heftig Dolby Atmos-lydspor byr på mengder av trøkk, men samtidig finesse og delikat surround. Billedkvaliteten er også lytefri, med herlig skarphet, imponerende dybdefølelse og et gjennomgående støyfritt bilde. Bonusmaterialet byr på en halvtimes med utelatte scener, trailer, bloopers, stills og en relativt interessant bakomfilm.

<
>
(Foto: Fox Paramount)
Vi setter stor pris på at du leser Lyd & Bilde
for å lese videre.

NYHET - nå kan du betale med Vipps!

Prøv Lyd & Bilde i 30 dager for 49 kr

Få full tilgang til alle +artikler, Nordens største testarkiv, guider, anmeldelser og ukentlig nyhetsbrev. Se flere muligheter her
Fakta
  • 4K UHD BD
  • Release: 11. juni 2018
  • Regi: Wes Ball
  • Med: Dylan O'Brien, Ki H. Lee, Kaya Scodelario, Patricia Clarkson, Thomas Brodie-Sangster, Dexter Darden, Will Poulter
  • Genre: Sci-Fi
  • Land: USA
  • År: 2018
  • Tid: 2:24 t.
IMDB Rating

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

 

forfatter

Tor Aavatsmark

(f. 1974): Lyd & Bildes dedikerte filmanmelder, samt administrerende direktør. Tor har jobbet i L&B siden 2005. I perioden 2003-2005 var han og en partner eiere av et magasinforlag, med blant annet et filmmagasin i porteføljen, en interesse han har dratt med seg inn i L&B. Tor er utdannet cand.polit. fra UiO, men finner seg meget godt til rette bak rattet i en mediebedrift.
Annonse
Annonse

Aktuelle tilbud

Prisguiden.no er en kommersiell partner av lydogbilde.no. De leverer prisvarsling, produktinformasjon og oppdaterte priser.

Les også

I dag er det 10 år siden verdens største TV-serie hadde premiere.
Den danske toppskuespilleren har landet nok en internasjonal megarolle.
Strømmegiganten har gjort en større innholdsavtale med Sony Pictures.
Nok en gang utsettes kinopremierer på store filmtitler.
Serieversjonen av den svenske filmsuksessen leverer mer av det samme, i et heseblesende, men etter hvert repeterende, tempo.
At 40 % av spanske menn går på horehus var en sjokkerende nyhet for oss – men jammen makter ikke Álex Pina å lage heidundrende underholdning ut av tragedien.
April byr på mye snadder fra strømmetjenestene, nå kan du også strømme innhold fra nykommeren Paramount+.
En hyperaktiv, sterkt alkoholisert og gudbenådet sjarmerende flyvertinne, kan det virkelig bli god underholdning ut av.
Det blir definitivt ingen ekte påskeferie uten thriller og/eller påskekrim!
Den etterlengtede oppfølgeren til det friske pustet av en superheltfilm, Wonder Woman, ender opp som årets største skuffelse.
Nykommeren Paramount+ lanseres med Maisie Williams som rappkjeftet eremitt som brått slippes ut i det fri. Morsomst, men noget uforløst.
Disney+ beviser at det fortsatt er mer spennende materiale å formidle fra det rikholdige Marvel-universet.
Mange filmer har i ettertid blitt «pusset» på av en misfornøyd regissør – men ingen så omfattende som Justice League.
En av 1980-tallets store komikere, Eddie Murphy, forsøker virkelig hardt å gjenopplive komiklassikeren – men ender opp med å servere en langt mindre sjarmerende kopi.
Oppfølgeren følger i de samme fascinerende fotsporene som førstesesongen – og det i seg selv er ikke negativt.
Årets første vårmåned byr lyse, snøfrie dager, og mengder av spennende innhold fra strømmetjenestene.
New Orleans’ mest respekterte dommer havner i gjørme til langt oppover livet.
Hva om det var Sovjetunionen som først fikk plassert en mann på Månen?
Big Sky er det levende beviset på at selv en av bransjens mest erfarne, og anerkjente, serieskapere kan bomme.
Tom Hanks briljerer i sobert western-epos med hjertet på rett sted.