Max Payne

I en blanding av The Crow, Shoot ‘Em Up, Constantine og Sin City blir vi med Mark Wahlberg (Max Payne) på en personlig vendetta etter hans kone og datters mordere. Filmer basert på videospill har til dags dato ikke vært en suksess fra Hollywood, kan Max Payne endre på denne sørgelige statistikken? Delvis.
ActionDramaKrim
Max Payne

Politietterforskeren Max Payne (Wahlberg) fikk for tre år siden livet snudd på hodet. Innbruddstyver tok brutalt livet av hans vakre kone og nyfødte datter; Max fikk skutt to av tyvene på stedet, én slapp unna – nå bruker han all sin tid på å spore ham opp! Filmen skildrer et gjennomkorrupt New York politi, infiltrert av russisk mafia og en svært luguber undergrunnsverden, en verden Max for fullt trer inn i. Visuelt er filmen en nytelse, men selve plottet føles som et nødvendig onde for å komme til actionscenene. Wahlberg fungerer godt som den dysfunksjonelle Payne, og både Bridges og Kunis levere varene – dessverre får vi se alt for lite av Olga Kurylenko. Definitivt ingen høydare, men en absolutt godkjent popcornfilm (med øl!) for fredagskvelden. Med litt mindre vekt på gotikk og overnaturlige evner hadde Max skutt seg til fire stjerner – vi nøyer oss med tre.

Både lydsporet og billedkvaliteten er en ren fulltreffer. Av bonusmaterialet er bakomfilmen det morsomste, der Moore (regi) gjentatte ganger forfekter hvor mye han hater bakomfilmer.

• Release: 28. januar
  • Regi: Ben stiller Med: Ben stiller, Robert Downey Jr., Jack Black, Nick Nolte, Tom Cruise