anmeldelse Masters of Sex, sesong 4

Famlende sex-terapi

Etter bruddet mellom Masters og Johnson i forrige episode, må de nå finne ut hvordan de sammen kan fortsette sin banebrytende forskning.
Masters of Sex, sesong 4

For fjerde gang blir flue på veggen i det de virkelige personene Bill Masters (Michael Sheen) og Virginia Johnson (Lizzy Caplan) utøver sitt spennende yrke som forskere på seksuell adferd, i 1960-tallets USA.

Personene og konfliktlinjene har satt seg godt etter de tre første sesongene, der det nådde sitt antiklimaks i tredjesesongen da Virginia bestemte seg for å bryte totalt med Masters, både på det private og jobbmessige plan. Hun stakk av til Las Vegas med millionær-playboyen Dan, og (tilsynelatende) giftet seg – tilbake satt en forsmådd og knust Masters. Forlatt av sin kone, forhatt av sine barn og sviktet av sin store kjærlighet. I tillegg plages han av en kommende rettssak om brud på hallikparagrafen.

(Foto: HBO)

Serien er fortsatt best på det mellommenneskelige plan, og spesielt i dialogen og strabasene mellom hovedpersonene – personer som åpenbart elsker hverandre, men av så mange forskjellige grunner ikke kan leve sammen. Her blir vi vitne til stort drama. Derimot virker det som serieskaperne har gått litt tom for dramatisk stoff, og litt desperat forsøker å «sprite opp» serien med nye personer og karikerte/outrerte hendelser. Spesielt har vi vanskelig for å ta det nye Dreesen-paret for god fisk. Begge to blir ansatt (uvitende om at de er et ektepar) som nye assistenter til Bill og Virginia. Problemet er at herr og fru Dreesen (Jeremy Strong og Betty Gilpin) fremstår som kunstige og lite troverdige karakterer, som kun er skrevet inn for å skape søkt friksjon og spenning.

På den andre siden av det fallerte Masters-ekteskapet, har Libby virkelig våknet til liv etter at tørrpinnen ble kastet ut av huset. Både på det seksuelle plan og emosjonelt har hun fått en ny vår – og kaster seg ut i en heftig romanse med Bills skilsmisseadvokat (!). Morsomt, småfrekt og herlig humoristisk.

Masters of Sex, sesong 4_9 Showtime And Sony Pictures Television's "Masters Of Sex" Screening Masters of Sex, sesong 4_7 Masters of Sex, sesong 4_6 Masters of Sex, sesong 4_4 Episode 312 Masters of Sex, sesong 4_10 Masters of Sex, sesong 4_1
<
>
(Foto: HBO)

Fortsatt er Masters of Sex meget god TV-underholdning, og denne gangen er det hovedpersonene selv som har bruk for terapi, men den påtvungne kunstige dramatikk blir i fjerde sesong dessverre for påfallende. Fire stjerner.

• HBO
  • Release: 12. september 2016
  • Regi: Colin Bucksey