Masters of Sex, sesong 3

HBO Nordic

Gjennom to sesonger har vi fulgt Masters og Johnson i sin forskning på menneskelig seksualitet. Vi er kommet frem til 1965, og det er tid for å presentere resultatene.
Masters of Sex, sesong 3

Nesten ti år har gått siden vi forlot Bill Masters (Michael Sheen) og Virginia Johnson (Lizzy Caplan) i andresesongen av Masters of Sex. Det banebrytende paret fra St. Louis, som med sin frimodige forskning på menneskelig seksualitet (med mennesker som «forsøkskaniner») var avgjørende bidragsytere til den seksuelle frigjøringen, og ikke minst forståelsen av kvinnelig seksualitet og lyst.

Førstesesongen fokuserte hovedsakelig på det tidlige stadiet av dere studie, med mange scener fra laboratoriet, mens andresesongen ble mer et hvilestadium der det krevende (og høyst upassende) forholdet mellom gifte Masters og hans assistens, Johnson utviklet, og kompliserte, seg. En sesong som brukte lang tid på å komme i gang. Tredjesesongen derimot sitter som et skudd fra første bilde! Virginia har fått barn i slutten av tenårene og Masters selv har tre barn. I det vi møter dem er de i ferd med å legge siste hånd på verket «Human Sexual Response», en lansering som får overraskende god mottagelse, dog ikke uten innslag av fordømmende moralske pekefingre.

Episode 301

På hjemmefronten (som denne sesongen fokuserer mye på) er Bill og Virginias forhold like uavklart, og Bill er mer distansert fra sin kone (Caitlin Fitzgerald) enn noensinne; noe som eksemplifiseres med den fascinerende hytteturen i første episode, der han foretrekker å sove under åpen himmel fremfor å dele ekteseng. Fruen kommer seg gjennom dagen med å tygge antidepressiva, samtidig jobber Bill fortsatt døgnet rundt og har et fullstendig distansert forhold til sine barn. Men far trår (herlig!) til når eldstesønnen blir utsatt for mobbing.

Masters of Sex, sesong 3_1

Sesongen lykkes på en utmerket måte å fremstill alle nyansene i den svært komplekse, og sære, personligheten til William Masters, og aldri har vi sett Martin Sheen bedre! Han briljerer i jobben, er tilsynelatende kald og kynisk og åpner seg kun for sin elskerinne. Hans mange traumer fra den tøffe barndommen kommer mer frem i lyset, og viser hvordan han higet etter anerkjennelse fra sin far, anerkjennelse fra sine kolleger og elsker å få satt gamle fiender ettertrykkelig på plass – noe han til gangs gjør ved å komme tilbake til sitt Alma mater. Vi får en sesong med fokus på komplekse mellommenneskelige relasjoner, med skuespill og et manus og dialog i toppklasse; som bonus kommer også Beau Brigdes tilbake. En av årets definitivt beste TV-serier! Seks stjerner.

Episode 301 Episode 301 Episode 301 Episode 301 Episode 301
<
>