Løvenes Konge

En Hamlet som brøler!
Animasjon
Løvenes Konge

Med Løvenes Konge satte Disney en ny standard for animasjonsfilm. Historien, løselig basert på Shakespears Hamlet, om den lille løveungen Simba som forsøkes tatt av dage av sin onkel, slik at han kan arve tronen, er fylt med spektakulære scener, fengende musikk og en perfekt miks mellom spenning, humor og thriller. En Hamlet som brøler!

En av tidenes største animasjonssuksesser gikk nylig rett på kinotopplisten i USA – og det 17 år etter premieren! The Lion King er blant de siste virkelig store håndtegnede mesterverkene fra drømmefabrikken til Disney. Med en historie, sanger, action, humor og thrillerelementer som vil fenge både liten og stor. Vi lar oss fortsatt blende av Simbas kamp for overlevelse i det den store gnuflokken løper løpsk, og i det Jeremy Irons (Scar) uttaler Long Live the King! får vi frysninger på ryggen. Selv Elton Johns pompøse musikk kler filmen.  En enkel historie som fortelles på episk vis, med fargerike karakterer og et vittig manus. En ev tidenes største animasjonsklassikere!

Her tar vi av oss både hatten og frakken for den fantastiske lyd- og billedkvaliteten – filmen ser splitter ny ut i full HD prakt. Den tillagte 3D-effekten kler det episke dramaet godt, med en fantastisk dybde i alle de lekre og storslagne landskapsbilden. I kjent stil trår Disney til med en mengde bonusmateriell. Bl.a. utelatte scener, dokumentar om filmen i tilbakeblikk, sing along, BD Live, stills, bakomfilm, bloopers og digital kopi. Savner dog et kommentarspor.

• Release: 7. desember 2011
  • Regi: Roger Allers
  • Med: Matthew Broderick, James Earl Jones, Jeremy Irons, Rowan Atkinson, Nathan Lane, Whoopie Goldberg