Les Misérables

Victor Hugos klassiske fortelling fra 1862, Les Misérables, har vært gjenstand for en enorm rekke med tolkninger gjennom årevis med oppsetninger som musical men også som film, blant annet av Bille August i 1998. Fjorårets storsatsing med Tom Hooper i registolen er en blandet men imponerende opplevelse.
Musikal
Les Misérables

Les Misérables tar oss med til det postrevolusjonære Frankrike på 1800-tallet. Jean Valjean (Hugh Jackman) er straffedømt i mange år for å ha stjålet brød til familien og lider under harde kår med tvangsarbeid under den innbitte og hensynsløse politimannen Javert (Russel Crowe). Valjean stikkker av under en prøveløslatelse og tilbringer flere tiår på flukt samtidig som han bestemmer seg for å ta seg av den unge piken Cosette, datteren til fabrikkarbeidersken Fantine (Anne Hathaway), som Valjean føler han indirekte har drevet til prostitusjon og elendighet.

Tom Hooper imponerte med Kongens Tale i 2010 og viser at han behersker formatet storfilm godt. Les Misérables er en flott produksjon med et godt knippe med skuespillere. Spesielt Anne Hathaway og Hugh Jackman imponerer mens Crowe er overraskende nedtonet og anonym i rollen som Javert. Men som filmmusical blir den for lang, spesielt siden det er kontinuerlig med musikalske innslag. Konstant bruk av håndholdt kamera blir også for eksessivt til denne type film og gjør at man ikke får nok avstand og oversikt til å fordøye de enorme mengdene med patos som blir servert. Tre stjerner.

Musicaler er ofte et elsk/hat-produkt og dersom man tilhører den første gruppen kan man med trygghet gå til anskaffelse av filmen på Blu-ray. Et godt knippe med ekstramateriell av diverse sort, et tilnærmet perfekt bilde og et bunnsolid lydspor!

• Release: 22. mai 2013
  • Regi: Tom Hooper
  • Med: Hugh Jackman, Russel Crowe, Anne Hathaway, Amanda Seyfried, Eddie Redmayne, Helena Bonham Carter