Léon

En rekke av den sære franskmannen, Luc Bessons, filmer slippes nå på Blu-ray, under headingen “The Luc Besson Collection”. Av filmene er det Léon som er den mest interessante.

Den italienskamerikanske leiemorderen Léon (Jean Reno) er profesjonell til fingerspissene. En enfoldig fyr som lever og ånder for jobben – og sin plante. Léon lever et totalt asosialt liv i New York, der han plager ingen og ingen plager ham, dvs. inntil nabofamilien brutalt blir tatt av dage og familiens datter, Mathilda (Natalie Portman) søker tillukt hos ham. Tolvåringen Mathilda har kun ett ønske: Å læres opp som leiemorder slik at hun kan ta livet av familiens morder Stansfield (Gary Oldman).

Filmen skapte en del kontrovers da den kom pga. hentydninger til et forhold (seksuelt?) mellom den middelaldrende leiemorderen om hans unge protegé, den versjonen vi her får servert er den ekstra lange utgaven, der forholdet mellom Léon og Mathilda er vektlagt i betydelig sterkere grad. Dessverre har de ikke lagt ved begge versjonene, for begge har sine kvaliteter. Der den forlengede versjonen i mye større grad fokuserer på forholdet mellom Léon og Mathilda, er kinoversjonen er mer tettpakket actionthriller, med et betydelig høyere tempo. Jean Reno er fantastisk som den übersære leiemorderen, og Portman fikk sitt velfortjente gjennombrudd med filmen, men det er Gary Oldman det virkelig glitrer av! Som psykopaten med hang til klassisk musikk og sterke sentralstimulerende midler (!) levere han en av sine beste rolleprestasjoner. En svært vellykket thriller, med en passe dose komikk. Tåler å ses igjen og igjen!

Skuffende lite trøkk i DTS-HD-lydsporet, eksplosjonene blir som små kinaputtsmell. Billedkvaliteten er meget god, dessverre overhodet intet bonusmateriell.

• Release: 18. november 2009
  • Regi: Luc Besson
  • Med: Jean Reno, Natalie Portman, Gary Oldman, Danny Aiello, Peter Appel
  • Land: Frankrike
  • År: 1994
  • Tid: 2:13 t.

Nyhet: Nettforbruket på Black Friday har falt for første gang noensinne
Business

Vi begynner å bli lei Black Friday

For første gang noensinne har nettforbruket i forbindelse med Black Friday falt, det viser en ny rapport fra Adobe. I år ble det handlet for 8.9 milliarder dollar på nett i motsetning til 9 milliarder dollar i fjor.