Legend

Brian Helgeland gir oss et fascinerende innblikk i det utrolige livet til de britiske gangstertvillingene Kray-brødrene. Godt fortalt og utført, men vi savner sjel og innlevelse.
Krim
Legend

På 1950- og ‘60-tallet dominerte Kray-brødrene Londons underverden med Reginald (Tom Hardy) som hjernen bak det hele og Ronald (Tom Hardy) som den enfoldige, mentalt forstyrrede muskelbunten. Helgeland som tidligere har skrevet manus til krimfilmer som L.A. Confidential og Mystic River står denne gangen for regien, noe han muligens skulle overlatt til andre.

Med klare referanser til klassikere som Goodfellas og L.A. Confidential forsøker Helgeland å skape et nytt mesterverk. Dessverre lykkes han bare delvis. Filmen er et solid håndverk med nydelig foto, klipp, herlig tidskoloritt og superbt skuespill fra Tom Hardy i dobbeltrollen som de hensynsløse mafiatvillingene, men utover det så oser Legend av krimklisjeer og vi kommer aldri under huden på karakterene. I stedet serveres vi et stilistisk, nærmest dokumentarisk, portrett av gangsterbrødrene som fremheves som glorifiserte «legender» innenfor sin «bransje». I tillegg preges filmen av svak dramaturgisk fremgang, uten de store høydepunkter, og føles faktisk mye lengre enn sine 2 timer. Ok underholdningsverdi, men som helhet rekker det ikke til mer enn 4 svake stjerner.

Legend_5 Legend_4 Legend_3
<
>